Wednesday, 13 September 2017

Kerana Mulut

Teks: Wan Rohaniah Wan Abdullah
Grafik: sendiri

Latihan lagi. Kali ni buat latihan mulut pula. Memang tak mudah sebenarnya nak dapatkan kualiti lukisan yang diidamkan. Bila lihat tutorial di internet, banyak juga alatan yang mereka gunakan untuk bantu cantikkan lukisan mereka. Saya cuba juga cari alat-alat tersebut di kedai alat tulis di sini tapi banyak yang tak ada. Mungkin kena order online jugak lah nanti.

Masih banyak latihan perlu dibuat. 

Bila lukis mulut, terfikir la pulak,

"Pernah tak kita terlepas cakap yang menyebabkan orang lain terasa dengan kita, atau apa yang kita cakap tu membuatkan orang jadi tak bersemangat, tertekan dan sebagainya?"

Mesti pernah kan? Ada ke orang yang tak pernah tersilap cakap? Mungkin ada kot, tapi tak ramai, itu saya yakin. 

Saya sudah tentu pernah. Dan saya juga pernah banyak kali terkena seperti yang saya tulis tu. Ada sesetengah orang yang memang tak boleh lari, setiap kali bercakap mesti ada je perkara yang menyakitkan hati yang keluar dari mulut dia. Mungkin bagi dia itu perkara biasa je. Mungkin juga niat dia adalah baik untuk pastikan kita jadi lebih bagus. Tetapi ayat-ayat yang digunakan sebenarnya masih boleh dipertimbangkan. 

Sebab itu, saya selalu berhati-hati bila ingin berbicara atau berkata-kata. Tambahan pula bila saya ingin berkata-kata dengan anak-anak saya sendiri, Kalau boleh, tak mahu lah nanti mereka menjadi hilang semangat dan tidak yakin pada diri sendiri hanya kerana ibunya berkata sesuatu yang membolehkan mereka merasakan sedemikian. Hmmmm...

Akhir kata, kalau dah tak tahu nak cakap apa yang baik, diam itu lebih afdhal. Wallahuallam.

No comments:

Post a Comment