Sunday, 1 January 2017

Tahun Baru Lagi

Teks: Wan Rohaniah Wan Abdullah

Alhamdulillah, dah masuk tahun baru 2017. Masih berpeluang menemui tahun yang baru. Dan masih diberi waktu untuk mencipta kisah baru. 

Azam tahun baru? Tahun ni lambat sikit saya menulis azam. Sekarang pun masih belum tulis lagi ni walaupun dah ada muncul dalam kepala. 

Alhamdulillah, bila lihat balik azam tahun lepas, 3 dari 6 azam telah pun saya capai. Syukur. Dan yang lagi 3 tu, satu dalam proses, mungkin 2 atau 3 minggu lagi akan dicapai. Yang berbaki 2 akan saya panjangkan ke tahun ini. Sebab kerja-kerja ke arahnya telah pun saya mulakan. 

Baru tadi diberitahu dalam email, seeloknya azam atau matlamat yang kita buat itu adalah sejajar dengan kita punya kekuatan. Seperti yang telah ditulis sebelum ni, apakah kekuatan saya? Cinta pada ilmu atau minat untuk belajar. Itu adalah kekuatan utama saya. Jadi, seeloknya bila saya letak matlamat, rangka untuk capai matlamat tu eloklah dengan menggunakan kekuatan yang saya ada. Dan saya rasa memang tidak susah pun nak buat tu. Sebab matlamat-matlamat saya memang perlukan ilmu. Jadi kecintaan saya pada ilmu boleh saya manfaatkan untuk merangka gerak kerja untuk saya capai matlamat saya.

Contoh: Matlamat untuk kesihatan - ingin kempiskan perut hehehe
Jadi, untuk capai matlamat ni, pertama sekali saya perlu cari ilmu mengenai bagaimana nak kempiskan perut. Apa makanannya, apa aktivitinya, apa tipsnya dan seumpamanya. Dah tahu, boleh la laksanakan dengan berperingkat. 

Rasa seronok pulak. Memang betul jugak katanya kalau pasang matlamat selari dengan kekuatan utama kita, semangat untuk capai matlamat tu jadi lain macam sikit hehehehe. Mudah-mudahan. Meh la nak gi tulis matlamat kat buku jurnal :)

No comments:

Post a Comment