Thursday, 29 December 2016

Apa Kekuatan Anda?

Teks: Wan Rohaniah Wan Abdullah

Dua tiga hari lepas, ada buat survey yang dapat dari email. 120 soalan semuanya. Survey untuk tahu apa kekuatan diri sendiri. Sebab diri sendiri ni memang tak tahu pun sebenarnya apa yang lebihnya diri ini. 

Terus dapat keputusan dan ada 24 kekuatan yang diberi penekanan. Kekuatan saya adalah pada "rasa cinta untuk pembelajaran". Itu kekuatan yang paling utama pada saya. Katanya, saya akan bersemangat bila dapat pelajari benda baru, atau kepakaran baru atau ilmu baru. Dan saya akan pelajarinya sampai faham. Tak kiralah secara formal atau sekadar belajar sendiri, saya suka belajar bukan sebab ingin dapat markah atau dapat pingat ke apa ke, tetapi sebab ilmu atau pengetahuan itu sendiri yang menarik minat saya. 

Hmmmm...saya rasa memang betul lah. Sebab hobi saya memang suka membaca. Dan kalau ada perkara baru yang dibaca saya akan buat kajian saya sendiri. Kalau kebetulan ada seminar atau workshop, ada peluang dan budget cukup, saya akan ikut.  

Sekarang ni, bagaimana saya boleh gunakan kekuatan saya ini untuk memberi manfaat pada orang lain? Salah satunya ialah dengan berkongsi pengetahuan yang saya dapat lah. Setakat yang saya tahu dan faham. 

Dua lagi kekuatan yang saya ada (saya ambik the top three je) adalah kerendahan hati dan kesaksamaan. Apa benda tu? Wallahuallam hahaha. Apa pun, fokus pada yang pertama tu dulu lah. 

No comments:

Post a Comment