Monday, 6 June 2016

Bulan Puasa dah Tiba - yeay!

Teks: Wan Rohaniah Wan Abdullah

Alhamdulillah, Ramadhan menjelma lagi. Dan kita masih sempat bersama-sama dengannya. Mudah-mudahan Ramadhan kali ini kita dapat tingkatkan lagi amalan dan keberkatan. Moga diperkenankanNya.

Ibu suka juga sebab hari pertama sahur ni semua anak-anak ada sahur sekali. Ye la, anak nombor 2 ibu kan tinggal di rumah sewa. Hari minggu je dia akan balik rumah ni. Ni untuk 6 bulan sahaja pun. Tinggal lagi 2 bulan je. Lepas tu lengkap balik la keluarga ibu.

Ada matlamat bulan puasa tak? Selalunya orang akan pasang matlamat:
  • nak khatam Quran
  • nak turunkan berat badan
  • nak lebihkan amal - buat yang sunat sekali
  • solat terawih tak tinggal
  • nak jumpa Lailatul Qadar (mudah-mudahan Allah makbulkan)
  • kurangkan ke bazaar Ramadhan 
  • dan macam-macam lagi
Untuk ibu, sebab ibu masih lagi berada dalam program CMB, masih perlu mengekalkan diet eat clean. Sebenarnya kan, kalau boleh ibu nak kekalkan diet eat clean ni sampai bila-bila. Satu sebab senang nak sediakan, lagi satu, menyehatkan badan. Mudah-mudahan boleh istiqamah sampai ke tua. 

Senaman tetap akan diadakan 3 kali seminggu, 2 kali selepas solat terawih Selasa dan Rabu malam, dan sekali pada hari Sabtu sebelum berbuka puasa. 

Pejam celik dah 3 minggu dah pun ibu bersama program CMB ni. Tinggal lagi 3 minggu aje. Ibu dapat rasakan matlamat ibu masuk program ni dah 50% tercapai. Tinggal lagi nak kutip bonus-bonus lain seperti turun berat dan turun inci, hehehehe. Sekurang-kurangnya kain ibu dah longgar dah sikit. Dan baju yang dulu ibu pakai nampak kecik dah jadi besar sedikit. Alhamdulillah.

Apa-apa pun, di sini ibu ingin mengucapkan selamat menyambut bulan penuh barakah, bulan Ramadhan. Maafkan segala salah silap ibu jika ada tulisan ibu membuatkan pembaca rasa tak senang (itu pun kalau ada orang bacalah kan hahaha - perasan sorang-sorang). Sama-samalah kita doakan agar kita semua mendapat keberkatan dan sentiasa di dalam lindungan dan rahmat Allah hendaknya. Amiin.

No comments:

Post a Comment