Wednesday, 18 May 2016

Program Kuruskan Badan - Hari Pertama

Teks: Wan Rohaniah Wan Abdullah

Bismillahirrahmaanirrahiim.

Memang teruja rasanya hendak memulakan perjalanan menurunkan berat badan ni. Dah janji nak bercerita pasal jadual pemakanan kan? Jom!

Dalam program ni, kami ditekankan untuk tumpukan 70% pada pemakanan dan 30% pada senaman. Jadi fokus utama adalah lebih kepada pemakanan. Sebab tu senaman hanya diadakan 3 kali seminggu sahaja iaitu pada setiap malam Selasa, malam Rabu dan pagi Sabtu. 

Untuk pemakanan, kami diminta untuk membuat jadual pemakanan untuk seminggu pertama ini. Kemudian update pula apa yang kami betul-betul makan setiap hari. 

Untuk mendapatkan penurunan berat badan yang diimpikan, amat penting untuk kita fokus pada jumlah kalori yang diambil. Untuk seorang individu yang tak pernah nak fikir pasal kalori ke, gula ke, kolesterol ke macam ibu ni, bila dia bercerita pasal pengambilan kalori memang ngangalah. Memang ada kawan yang pernah bercerita pasal kalori ni tapi ibu memang tidak dapat faham sangat pasal ni. Huhuhu.

Apapun, bila buat pengiraan kalori harian yang perlu diambil semalam, dapatla jugak ibu "nampak" apa yang kawan ibu pernah cerita suatu ketika dahulu tu. 

Untuk jadual pemakanan harian, ada 6 waktu makan yang perlu kami perhatikan iaitu:
1.  sarapan - awal pagi. Antara 7.00 - 8.30 pagi. Katanya mesti ambil sarapan walaupun hanya minum susu ke atau teh hijau ke. Walaupun nak sambung tidur balik lepas solat Subuh (tak elok ni kan?), tapi sebelum tidur tu kunyahlah sesuatu dulu. Sangat penting.

2.  Snack pagi - antara pukul 10.00 -11.00 pagi. Snack yang sihat. Paling bagus buah lah. Tapi jangan ambil banyak. Sebiji atau dua biji dah cukup. Contoh: 2 biji epal

3. Makan tengahari - kalau nak ambil nasi, ambillah segenggam. Kalau beras perang lagi bagus. Dulu ibu pernah bercerita pasal diet mickey mouse. Portion makanan kita macam muka mickey mouse. Tang muka tu, sayur-sayuran, telinga sebelah tu nasi dan telinga sebelah lagi lauk-pauk. Kalau nak cacatkan telinga nasi pun ok jugak hehe. Besarkan sikit telinga lauk, kecikkan telinga nasi.

4.  Snack petang - sama macam snack pagi

5.  Makan malam - seeloknya kalau kita dah tak buat apa-apa kerja berat, boleh lah kurangkan karbohidrat masa ni iaitu tak payah makan nasi. Tapi kalau nak makan juga, macam tadilah portionnnya.

6. Snack malam - yang ni sebenarnya optional. Tak ambil pun tak apa. Tapi kalau lapar jugak, ambillah buah ke atau roti sekeping ke. Macam juga snack pagi dan petang.

Untuk hari pertama semalam, ibu dah ikut dah. 
Roti 2 keping
Epal 2 hiris
Nasi segenggam, ayam kari panggang, sayur campur
Biskut wheat cracker 3 keping
Nasi segenggam, ayam sup, sayur campur
Tak ada snack malam

Masakan pula, kalau boleh kurangkan minyak, gula dan garam. Eloknya makan yang grill, kukus dan panggang sahaja. Jadi, lepas ni pemanggang ajaib akan jadi teman setia ibu lah haha.

OK lah, cukup dulu untuk jadual pemakanan. 

Esok, ibu cerita pasal senaman dan pasal shopping pulak ya.

Assalamualaikum dan selamat malam. 

No comments:

Post a Comment