Wednesday, 18 May 2016

Program Kuruskan Badan - Hari Kedua

Teks: Wan Rohaniah Wan Abdullah
Gambar: carian google

Bismillahirrahmaanirrahiim.

Hari ni masih mengikuti pelan pemakanan yang dicadangkan kepada coach. Sebelah malam pula ada sesi senaman. Pengenalan kepada senaman katanya.

Oh ya, terlupa pula ibu beritahu. Untuk program ni kami disarankan untuk minum air dengan banyak. Seelok-eloknya 4 liter sehari. Nak lagi senang, minum 2 liter belah pagi sampai tengahari dan lagi 2 liter atau lebih lepas pukul 1.00 petang tu.

Ibu beli botol air 2L untuk mudahkan kiraan hehe. Botol macam kat bawah ni.


Balik semula untuk senaman ni. Kami di warm up kan dengan main game. Macam Super Spontan punya game. 2 kumpulan. Sorang dari setiap kumpulan akan berlawan main soal menyoal. Tak boleh tak soal. Soalan semata-mata. Haha. Siapa kalah, satu kumpulan kena lari. Kalah kali kedua, kena lari 2 pusingan. Hohoho. Memang warm up betullah. Setiap kumpulan sampai kena lari 5 pusingan. Masing-masing kalah menang berganti-ganti. Berlari pulak sambil ketawa, apa lagi, berpeluh-peluh belum apa-apa pun haha.

Lepas tu baru la buat crunches untuk perut (ada 5 teknik untuk ini), buat stretching (ada 3 teknik) dan akhir sekali buat plank. Yang plank ni memang dari dulu ibu cuba nak buat tapi asyik tak dapat tahan. Boleh tahan sampai kiraan 1 aje. Lepas tu terus jatuh huhuhu. Tapi seronok betul malam tadi, dapat pulak ibu bertahan sampai kiraan 30 (maknanya 30 saat la tu). Rasa nak melompat sebab boleh buat, tanpa jatuh, walau pun menggigil gigil haha.

Lepas tu kami warm down dan ikut sesi shopping pulak. Shopping apa? Shopping barang makanan. Belajar cara tengok label. Untuk pastikan kita tahu sama ada nak beli ke tidak. Kalau terpaksa beli, sekurang-kurangnya kita tahu berapa banyak yang kita patut makan untuk mendapatkan kalori yang secukupnya. Oh ya, satu lagi yang lupa diberitahu, untuk pengambilan kalori setiap hari yang sihat, seorang wanita patut ambil antara 1200 - 1500 kalori sehari. Kalau lebih dari itu, senang naik berat. Kalau kurang dari itu, tak cukup zat huhu. Untuk yang lelaki ibu terlupala pula. Tapi boleh je nak google kan?

Mungkin orang yang prihatin dengan kesihatan dah tahu pun pasal semua ni. Tentang maklumat kalori pada label, isi kandungan yang ada dalam makanan tersebut dan juga pecahan-pecahan maklumat nutrisi yang diberi. Apa yang penting perlu lihat adalah jumlah kalori per serving, lepas tu untuk satu serving tu berapa yang perlu diambil. Contoh, kalau roti gardenia biasa dia akan tulis satu serving bersamaan 2 keping roti. Lepas tu tengok kandungan gula, garam dan lemak. Kalau boleh cuba cari yang rendah jumlah semua tu. Tapi kalau tak dapat jugak, kita beli dan makan aje, tapi jangan ambil dengan banyak.

Yang penting, jangan stress kan diri untuk lihat kalori bagai ni. Nak makan apa pun boleh tapi jangan berlebihan sahaja. Contoh: nak makan kek, boleh tapi ambillah sesudu sahaja. Untuk rasa. Bukan untuk kenyang hehehe. Sebab? Nak sihat dan nak turun berat. Itu aje.

OK, malam Rabu ada sesi senaman lagi. Coach cakap kali ni berat sikit dari hai. Biasalah, nak dapatkan momentum senaman masing-masing. Macam ibu ni lah yang dah lama sangat tak bersenam ni. Tak boleh mula terus berat. Pengsan karang. Betul tak?

OK, nanti esok tulis lagi. Jurnal program la katakan heehe.

Assalamualaikum.


No comments:

Post a Comment