Monday, 30 May 2016

Besarkan Gerai, Kecikkan Badan

Teks: Wan Rohaniah Wan Abdullah

Bismillahirrahmaanirrahiim.

Baru je beria nak buat jurnal untuk program ni, nak update hari-hari kat blog. Tapi tak dapat jugak. Tersibuk jugak akhirnya. Hehehe.

Nak dijadikan cerita, gerai D'Kejora yang ibu duk cerita sebelum ni dah ada sedikit perubahan, Kalau sebelum ni kami jual satay dengan grill kambing, meatball dengan patty. Dan kemudian tambah pula dengan Char Kuey Teow. Lepas tu, gerai kami ni tak ada meja kerusi sendiri. Menumpang meja kerusi gerai sebelah. Huhuhu.

Alhamdulillah, selepas perbincangan dibuat dan dengan sedikit modal yang diperolehi, gerai tu dapat juga dibesarkan sedikit. Beli kerusi meja sendiri, tambah khemah untuk air, tambah dapur lagi satu. Ada sedikit perubahan dari segi menu. Satay kami hentikan jualannya. Kami tambah dengan menu baru iaitu nasi goreng kambing dan mee goreng udang galah. Bila dah ada menu nasi dan mee, boleh dipelbagaikan la juga mengikut citarasa pelanggan.

Alhamdulillah sekali lagi, dengan menu baru kami tu, pelanggan makin bertambah. Tambahan pula dah ada kerusi meja sendiri ni, pelanggan pun ada banyak tempat boleh duduk. Ditambah lagi dengan kehadiran food truck yang semakin hari juga semakin bertambah. Tiba-tiba ada food truck baru. Memang meriah kawasan perniagaan kami tu di malam hari, macam bulan puasa pula rasanya. Seronok.

Ibu juga menjadi semakin sibuk la jugak. Sebab? Nak kena masak nasi. Sehari 5 periuk nasi kena stand by. Ada masa habis semua, ada masa nasi bersisa. Itu biasa lah. Tapi standby tetap kena. 

Atas sebab itu jugalah, ibu semakin perlukan STAMINA. Dan ibu memang dapat rasakan yang program CMB yang ibu masuk ni banyak membantu dari segi memberikan kelebihan stamina pada ibu. Ada juga rakan-rakan ibu yang pelik kenapa ibu nak masuk program kuruskan badan ni walaupun ibu tidak lah segemuk mana (iyo lah tu). Apa yang ibu boleh cakap, untuk sihat, bukan perlu tengok dari segi penurunan berat sahaja, tapi banyak benda lain. Penurunan inci (inchloss), peningkatan stamina itu bagi ibu lebih penting. Dan itu lah juga yang lebih ibu titikberatkan. Tak turun berat, tak apa. Janji ibu lebih bertenaga, tak semput dan seluar ibu juga dah makin longgar hehe.

Dan ibu juga baru sedar tentang pemakanan sihat macamana. Kurang minyak, kurang gula, kurang garam. Banyakkan sayur dan buah. Memang ibu masak sekarang guna minyak kalau perlu sahaja dan itu pun sesudu sahaja minyak untuk menumis. Lauk-lauk biasa kukus atau panggang. Garam pun kadang-kadang tak letak. Dah mengeras dah garam dalam bekas dia huhu. Mudah-mudahan ibu dapat istiqamah dalam bab pemakanan sihat ni dah boleh lah anak-anak ibu juga makan secara sihat. In sya Allah.

OK, nanti kita cerita lagi ya. 

No comments:

Post a Comment