Thursday, 17 March 2016

Sistem itu Perlu

Teks: Wan Rohaniah Wan Abdullah

Ada lagi perubahan yang berlaku pada bisnes D'Kejora Satay ni. Sebelum ni gerai kami ni menjalankan bisnes berkembar dengan satu kedai lagi iaitu Ar Raudhah Tomyam. Kami berkongsi pelanggan lah kiranya. 

Dijadikan cerita, para pekerja Ar Raudhah Tomyam tiba-tiba bercuti serentak untuk beberapa minggu. Mungkin 3 minggu. Balik kampung. Ada majlis perkahwinan. Kampung jauh nun di belah Kelantan dan Thailand. Sebab tu cuti lama. Jadi, sekarang ni pelanggan tertumpu kepada gerai kami lah (selain dari food truck yang ada). 

Menangani permintaan pelanggan yang kadang-kadang tiba ramai sekaligus, agak memeningkan. Terutama sekali untuk memastikan kami tidak salah menyediakan pesanan pelanggan. :) 

Sebelum ni memandangkan pelanggan tak adalah ramai mana, jadi semua boleh simpan dalam kepala je. Tapi sekarang ni memang tak boleh. Tambahan pula nak pastikan meja mana yang mereka duduk. Maka, pihak pengurusan D'Kejora Satay telah bermesyuarat dan bersetuju untuk mengadakan sistem pesanan seperti lazim yang ada di restoren-restoren. Iaitu kad nombor pesanan dan slip pesanan pelanggan. 

Baru hari ni nak dilaksanakan secara menyeluruh. Nanti kita tengok macamana hasilnya ya? Hehehe...

No comments:

Post a Comment