Monday, 29 February 2016

Berlimpah Ruah

Teks: Wan Rohaniah Wan Abdullah

Bismillahirrahmaanirrahiim.

Memang tiada kesempatan langsung untuk mencatit. Apatah lagi untuk membaca tulisan para sahabat. Malahan facebook pun tidak sempat dibuka.

Ini semua berlaku semenjak tapak gerai D'Kejora Satay & Kambing Grill menjadi viral di facebook gara-gara lambakan trak makanan (food truck) yang datang berniaga di situ. Saya agak terkejut juga bila tiba-tiba melihat ada lebih kurang 8 food truck yang membuka perniagaan di situ. Yang seronoknya, suasana di situ menjadi sangat meriah. Seolah-olah seperti medan selera. Di tambah pula ada seorang penyanyi "busker" yang mendendangkan lagu-lagu evergreen Melayu dan Bahasa Inggeris, makin memeriahkan lagi suasana. Memang tak cukup tangan. Sehingga saya sendiri terpaksa turun dan membantu.

Memang betul juga kata orang, rezeki masing-masing tetap ada walau apa jua keadaannya. Ada juga yang bersuara risau sekiranya kedatangan food truck tersebut akan menyebabkan pelanggan beralih arah. Tetapi tidak, malahan pelanggan semakin ramai. Selagi kita berlapang dada dan tiada rasa takut, saling bantu membantu juga, in sya Allah tidak akan ada masalah tentang rezeki tu. 

Apa yang saya perhatikan dan pelajari dari kejadian ini adalah:

1)  Berjemaah itu lebih baik
2)  Rezeki itu hak Allah, Dia boleh berikan pada sesiapa sahaja yang Dia inginkan. 
3) Sentiasa berfikiran ke arah kelimpahan, kemewahan (abundance) dan jangan fikirkan tentang kesempitan atau kekurangan. 
4)  Berlapang dada sentiasa dan jaga bahagian kita. Jangan kacau bahagian orang.

Alhamdulillah :)



No comments:

Post a Comment