Tuesday, 9 February 2016

Aku tak yakin lah...

Teks: Wan Rohaniah Wan Abdullah

Bismillah.

Tempohari saya telah disapa oleh sahabat melalui whatsapp. Bertanyakan tentang masalah keyakinan diri. Tentang bagaimana mudah untuk memberi keyakinan kepada orang lain tetapi diri sendiri masih alami masalah.

Sebenarnya, masalah keyakinan diri ni pun agak subjektif. Sebab mungkin kita rasa macam tak yakin tapi orang nampak kita yakin habis. Dan tak boleh juga nak terlebih-lebih yakin takut nanti jadi "over confident". Lain pula jadinya nanti. 

Dan kalau nak bercerita tentang kaedah untuk tinggikan keyakinan diri pun, panjang ceritanya. In sya Allah, jika ada kesempatan akan saya tuliskan sedikit demi sedikit. 

Yang perlu kita tahu adalah kenapa kita rasa tidak yakin pada diri sendiri? Apa yang menyebabkan kita rasa seperti itu? Cari puncanya dulu barulah kita dapat selesaikan isunya. 

Punca boleh jadi banyak. Kita bercerita pasal tu nanti. Bye.

No comments:

Post a Comment