Sunday, 24 January 2016

Impian Pasti Jadi Kenyataan

Teks: Wan Rohaniah Wan Abdullah

Bismillah.

Alhamdulillah.

Setelah sekian lama tidak menulis di sini, barulah sekarang berpeluang untuk duduk sebentar dan mengarang. 

Merasa sangat teruja ni. Sebab sekarang dah masuk minggu terakhir di bulan pertama tahun baru. Dan apa yang dituliskan sebagai impian atau azam tahun baru sudah 50% dilaksanakan. Dan sedikit demi sedikit azam yang lain mula mengintai.

Perjalanan bisnes D'Kejora Frozen juga semakin mengujakan. Kini ditambah satu lagi gerai yang dinamakan D'Kejora Char Kuey Teow. Juga dibuka di Bandar Baru Bangi iaitu di Bangi Perdana. Tukang masak diimport khas dari Kelantan. Memang sedap (kena puji sendiri jugak hehe)

Saya juga mendapat jemputan dari rakan yang tau saya pernah mengadakan sesi latihan. Mereka berminat untuk ketengahkan modul yang saya bina hasil dari pengalaman dan pembelajaran saya. Mudah-mudahan modul-modul tersebut dapat memenangi hati orang-orang yang sepatutnya. 

Saya juga telah dijemput untuk bersama-sama mengusahakan siri buku yang memberi penerangan kepada orang Islam berkenaan pembahagian harta secara betul. Ini kerana saya pernah membuat sistem berkenaan sistem hibah dan faraid sewaktu di universiti dahulu. Dan sahabat yang menjemput saya ini pula berpengalaman luas di dalam bidang ini. Malah beliau telah mempunyai sijil yang berkenaan untuk berhujah mengenai perkara ini. Doakan kami.

Akhir sekali, sahabat saya juga telah memberi tanggungjawab kepada saya untuk menerajui perniagaan "wholesale" yang akan memberikan sajian pelbagai produk seperti beg tangan, kasut, minyak wangi dan lain-lain lagi. Impian besar kami adalah untuk menjadi setanding LAZADA suatu hari nanti. Dengan itu, saya ingin menjemput pembaca blog ini (jika ada) untuk ke halaman facebook bisnes ini di https://www.facebook.com/saleglitzmarketing/   dan jika sudi, hadiahkan kami satu "like".

Sekian terima kasih.

Tuesday, 5 January 2016

Tahun baru dan Azam

Teks: Wan Rohaniah Wan Abdullah

Sudah 5 hari dalam tahun baru 2016. Dan sudah 2 hari rutin lama kembali iaitu menghantar mengambil anak sekolah.

Syukur alhamdulillah, semalam hari pertama sekolah semua berjalan lancar. Walaupun banyak perkara yang tak settle tahun lepas, tapi semuanya diselesaikan semalam. Tahun ni 5 orang anak bersekolah. 3 sesi pagi, 2 sesi petang. 

Anak yang sulung pula akan mulakan latihan praktikal beliau. Jadi tak payah masuk asrama lah. Anak nombor 2 pun dah nak habiskan modul beliau juga. Tinggal 3 modul je lagi, kemudian praktikal juga. Tinggallah anak bongsu sorang-sorang tak ada kawan. Mak dia ni lah yang terpaksa jadi peneman hehe.

Tahun baru ni biasalah, semangat dia lain macam sikit. Semangat tanam azam/impian. Harapnya dapatlah dibuat dan sentiasa konsisten sampai akhir tahun. In sya Allah. 

Ada dapat tips hari tu mengenai azam/impian. Kisahnya, dalam kita menulis impian, kalau ada melibatkan wang ringgit, kalau boleh tak payah tulis nilai ringgitnya. Contohnya, impian 1: ingin dapat RM10,000 keuntungan perniagaan setiap bulan. Seeloknya tak perlu tulis yang RM10,000 tu tapi tulis apa yang kita nak buat untuk dapatkan 10,000 tu. Contohnya: buat jualan produk xxxx sebanyak 200 botol setiap bulan. Bila hitung-hitung pasti akan dapat untung 10,000. Maka menulis itu sebagai azam atau impian adalah lebih baik. Kerana kalau kita memang buat tindakan, wang itu pasti akan datang. In sya Allah.