Saturday, 28 November 2015

Nak berjaya?

Teks: Wan Rohaniah Wan Abdullah

Bismillahirrahmanirrahim.

Nak berjaya? Semua orang nak berjaya kan? Tak kesahlah apa definisi kejayaan pun yang kita ada, yang penting kita tahu yang kita nakkan kejayaan itu.

Nak berjaya kena usaha sikit. Beberapa perkara perlu kita buang terlebih dahulu. Apa dia? 

Ni dia:

1)   Menuding jari 
Semua orang bersalah. Kita je yang betul. Kita jadi macam ni pun sebab si A tu buat macam tu. 
Memang seronok menyalahkan orang lain, menuding jari. Tetapi bila kita buat macam ni, kita makin lemah sebenarnya. Sebab sampai bila-bila kita tidak akan maju ke hadapan. Ye lah, sebab kita dah betul. Orang lain yang salah. Hmmm.

2)  Komplen.
Yang ni pun seronok kalau buat ni. Komplen je semua benda. Jalan rosak komplen. Lampu isyarat merah komplen. Lauk tak sedap komplen. Banyak kerja komplen. Tak de kerja komplen. Tak penat ke? 
Selalunya orang akan komplen perkara-perkara yang sebenarnya boleh diubah. Kalau tak boleh ubah macam tarikan graviti contohnya, tak ada orang komplen punya. Jadi kalau boleh diubah, apa salahnya kita ubah sahaja kepada perkara yang kita suka. 

3)  Memberi alasan
Banyak betul alasan yang ada. Semuanya untuk melarikan diri dari bertanggungjawab atas kesilapan atau kekurangan. Kadang-kadang alasan yang diberi tu rekaan je pun. 

4)  Cuba mempertahankan perkara yang tidak betul
Kalau dah tak betul tu mengaku sahajalah. Tak perlu pertahankan lagi. Dan kadang-kadang kita cuba pertahankan diri sebab ego kita tidak benarkan kita dipersalahkan. 

Itulah empat perkara yang perlu cuba kita buangkan jauh-jauh dari diri kita sekiranya kita ingin berjaya. 

Dengan kata lain, bertanggungjawablah sepenuhnya dengan apa yang kita lakukan. :)

No comments:

Post a Comment