Saturday, 28 November 2015

Nak berjaya?

Teks: Wan Rohaniah Wan Abdullah

Bismillahirrahmanirrahim.

Nak berjaya? Semua orang nak berjaya kan? Tak kesahlah apa definisi kejayaan pun yang kita ada, yang penting kita tahu yang kita nakkan kejayaan itu.

Nak berjaya kena usaha sikit. Beberapa perkara perlu kita buang terlebih dahulu. Apa dia? 

Ni dia:

1)   Menuding jari 
Semua orang bersalah. Kita je yang betul. Kita jadi macam ni pun sebab si A tu buat macam tu. 
Memang seronok menyalahkan orang lain, menuding jari. Tetapi bila kita buat macam ni, kita makin lemah sebenarnya. Sebab sampai bila-bila kita tidak akan maju ke hadapan. Ye lah, sebab kita dah betul. Orang lain yang salah. Hmmm.

2)  Komplen.
Yang ni pun seronok kalau buat ni. Komplen je semua benda. Jalan rosak komplen. Lampu isyarat merah komplen. Lauk tak sedap komplen. Banyak kerja komplen. Tak de kerja komplen. Tak penat ke? 
Selalunya orang akan komplen perkara-perkara yang sebenarnya boleh diubah. Kalau tak boleh ubah macam tarikan graviti contohnya, tak ada orang komplen punya. Jadi kalau boleh diubah, apa salahnya kita ubah sahaja kepada perkara yang kita suka. 

3)  Memberi alasan
Banyak betul alasan yang ada. Semuanya untuk melarikan diri dari bertanggungjawab atas kesilapan atau kekurangan. Kadang-kadang alasan yang diberi tu rekaan je pun. 

4)  Cuba mempertahankan perkara yang tidak betul
Kalau dah tak betul tu mengaku sahajalah. Tak perlu pertahankan lagi. Dan kadang-kadang kita cuba pertahankan diri sebab ego kita tidak benarkan kita dipersalahkan. 

Itulah empat perkara yang perlu cuba kita buangkan jauh-jauh dari diri kita sekiranya kita ingin berjaya. 

Dengan kata lain, bertanggungjawablah sepenuhnya dengan apa yang kita lakukan. :)

Thursday, 26 November 2015

Syukur Alhamdulillah

Teks: Wan Rohaniah Wan Abdullah
Imej: dari laman web ibhcenter

Bismillahirrahmanirrahim.

Dapat berita gembira hari ini.

Sudah rasmi menjadi ahli Indonesian Board of Hypnotherapy, sekolah hipnosis terbesar di Asia.

Alhamdulillah, syukur.

Moga dapat memberi bantuan kepada mereka yang memerlukan.


Tuesday, 24 November 2015

Hasil Interaksi Minda Bawah Sedar

Teks: Wan Rohaniah Wan Abdullah

Alhamdulillah, saya ada bercerita mengenai hipnosis dan minda bawah sedar kan? 

Nak kongsi sedikit pencapaian yang saya dapat semenjak menghipnosis diri sendiri.

1)  Income dari bisnes sejuk beku berjaya diperolehi sebanyak yang diprogramkan. Begitu juga dengan income dari bisnes baru iaitu penjualan satay, kambing grill dan grilled patty (burger bakar). 

2)  Dapat jumpa dengan pengedar jam tawaf dan sekaligus berurusan dengan beliau dengan cepat untuk menjadi agen. Antara impian saya adalah untuk melihat orang Islam menggunakan jam tawaf menggantikan jam biasa. Supaya orang Islam lebih sihat, bertenaga dan lebih bersemangat. Tidak lemah. Wallahuallam.

3)  Dapat turunkan 1 kg berat badan setelah bertahun-tahun kekal dalam berat yang satu tu. Nampak sedikit 1 kg tapi bagi saya itu satu pencapaian besar sebab 1 kg tu memang susah untuk saya turunkan. Sebab saya ni jenis yang lambat naik berat dan lambat juga turun bila dah naik. Dan yang seronoknya saya tak pula diet atau buat senaman. Hanya ambil sedikit suplemen makanan sunnah. Gembiranya. Tinggal lagi 7 kg untuk dapatkan berat ideal :)

4) Lebih bersemangat dan kurang komplen. Tabiat buruk itu adalah saka dalam diri hehe. Saya telah diprogramkan untuk buang saka tersebut semasa bengkel IHP itu hari. Saya dapat rasa yang saya sekarang sudah agak berbeza berbanding dahulu. Kalau dahulu suka bertangguh tapi sekarang sudah berkurang. Hampir kesemua "To do list" saya dapat saya selesaikan dalam jangka masa yang ditetapkan. 


...dan banyak lagi sebenarnya. Yang kecil-kecil. Yang bila terfikir je, terus dapat. Alhamdulillah. Sebab itu lah saya cakap Allah makbulkan doa kita dalam masa secepat 3 saat. Yakin lah. Baru je fikir/doa, terus dapat. Allahuakbar. Syukur sangat-sangat. 

Alangkah bagusnya kalau semua umat Islam boleh manfaatkan hipnosis dan minda bawah sedar. Mesti seronok kan?

Monday, 23 November 2015

Nikmat Rezeki



Teks: Wan Rohaniah Wan Abdullah
Gambar: carian google



Image result for rezeki
Apakah definisi rezeki buat anda?

Duit?

Jangan sempitkan definisi rezeki.

Ya, saya dulu selalu kaitkan rezeki dengan wang ringgit. Kalau duit sedikit, selalu fikir rezeki aku kurang. Betapa sempitnya kolam jiwa ku.

Tetapi alhamdulillah, setelah difahami dan diteliti, jika kita luaskan konsep dan definisi rezeki, barulah dapat dilihat betapa saya ini melimpah ruah dengan rezeki yang Allah kurniakan. 

Patutlah pakar motivasi, tidak kira orang Malaysia atau dari luar negara, Islam mahupun beragama selainnya, mereka menekankan tabiat untuk bersyukur. Malah kalau boleh adalah disarankan kita mempunyai satu buku khas, Journal Kesyukuran untuk menulis segala apa yang kita syukuri, 

Bangun pagi, lepas Subuh, duduk dan tulis sekurang-kurangnya 5 perkara yang kita syukuri. Sama ada untuk perkara yang berlaku semalam mahupun perkara yang berlaku sebaik sahaja kita buka mata. Ye lah, nikmat kehidupan, nikmat pancaindera dapat melihat matahari naik di pagi hari, nikmat dapat hidu udara segar, dapat dengar suara alam dan macam-macam lagi. Itu saja pun dah lebih dari 5 kan? 

Oh ya, Journal Kesyukuran itu seeloknya satu buku fizikal. Dan bukannya satu fail di dalam komputer (yang saya suka buat lah tu). Kerana aktiviti menulis secara fizikal itu memberikan kita rasa yang lebih berbanding dengan menaip di papan kekunci komputer. Kalau dapat beli buku yang cantik sikit pun lagi bagus. Belanja sikit untuk nyatakan betapa bersyukurnya kita dengan apa yang akan kita tulis nanti. 

Selepas saya buat begitu, barulah saya boleh nampak dengan jelas betapa setiap hari kita dikurniakan rezeki yang tidak terhingga dari Allah. Dalam pelbagai bentuk. Antaranya:

-  dipermudahkan untuk lakukan sesuatu urusan (baru berlaku tadi pada saya)
-  mendapat pertolongan daripada orang yang baru kita kenal (berlaku semalam)
-  diberi makanan percuma (berlaku pada hari Rabu)
-  mendapat bahan bacaan percuma untuk ilmu yang saya cari sekian lama (berlaku malam tadi)
-  saya dan anak-anak tidak demam walaupun terkena hujan lebat 
dan banyak lagi. Allahuakbar. Syukur alhamdulillah.

Dan saya juga perasan, semakin kita mensyukuri, semakin pula bertambah rezeki kita. Sungguh jelas, janji Allah itu adalah pasti. 

Alhamdulillah.

Sunday, 22 November 2015

Bengkel Minda Bawah Sedar

Teks: Wan Rohaniah Wan Abdullah

Assalamualaikum,

Lamanya tak menulis. Memang agak sibuk kebelakangan ni menguruskan beberapa perkara. Memandangkan sekarang kami ada 2 jenis perniagaan, maka perlu agihkan masa untuk uruskan kedua-dua perniagaan tersebut. Dan memang baru perasan sangat-sangat, ilmu perniagaan kami masih cetek. Walaupun sudah bergelumang dengan syarikat sebelum ni, tetapi perniagaan sebegitu lain kerenahnya. Apa pun saya sangat bersyukur kerana diberi peluang oleh Allah untuk merasai pengalaman yang berbeza-beza.

2 minggu lepas saya telah menghadiri satu bengkel Intensif Hipnosis Power (IHP) yang dianjurkan oleh Hypnovengers Academy. Seronok sangat. Melihat master-master beraksi. Kemudian kami pula perlu praktikkan dan-dan tu juga. Cuba hipnosis sahabat yang baru dikenali. Agak janggal lah jugak. Tapi seronok bila ia menjadi. Hehehe. Sekarang dah dapat sijil dah. In sya Allah, bulan hadapan akan sampai pula sijil dari IBH (Indonesian Board of Hypnotherapy). Dengan kata lain, saya dah boleh amalkan ilmu hipnosis yang dipelajari ini. Mula dengan hipnosis diri sendiri, keluarga dan rakan-rakan. Ada sesiapa ingin dihipnosis? Haha. 

Tetapi sijil saya hanya untuk hipnosis sahaja. Iaitu untuk masalah-masalah berkaitan emosi sahaja. Atau yang inginkan ketenangan daripada stress dan yang seumpamanya. Masih belum masuk hipnoterapi lagi. Jadi kes-kes yang berat masih belum ada lesen lagi huhu. In sya Allah, untuk bengkel seterusnya akan saya ikuti juga. Mudah-mudahan Allah permudahkan. 

Apa itu hipnosis? Jangan tertukar dengan pukau ya. Hipnosis ni bukan pukau. Secara ringkasnya ia lebih kepada bagaimana kita berinteraksi atau programkan minda bawah sedar untuk mengeluarkan potensi diri sendiri. 

Sedikit testimoni. Alhamdulillah, bila buatkan pada diri sendiri, program pertama saya adalah untuk dapatkan sale sebanyak RMXXXX dalam perniagaan sejuk beku. Dan syukur, dengan izin Allah, saya telah pun mendapatnya. Tak sikit tak kurang, tepat-tepat seperti yang diprogramkan. Allahuakbar. Memang kuasa Allah itu Maha Besar. Dan yakinlah, bila kita meminta dengan Allah, pasti Dia akan makbulkan. Tinggal cepat dengan lambat sahaja. Yang paling cepat makbulnya sepantas 3 saat sahaja. Ini juga sudah saya rasai. Allahuakbar. 

In sya Allah, nanti saya sambung lagi ya.

Monday, 2 November 2015

Rentetan Peristiwa

Teks: Wan Rohaniah Wan Abdullah

Sedikit "update"

1.  Alhamdulillah, perniagaan sejuk beku kami melangkah setapak lagi dengan membuka gerai kecil menjual satay dan kambing grill pula. Gerai ini dibuka di sebelah malam dari pukul 5:30 hingga 11:30 malam. Turut menyediakan perkhidmatan "delivery" untuk sekitar kawasan Bandar Baru Bangi dan pinggiran Putrajaya. Baru sahaja beroperasi selama seminggu. Mudah-mudahan bisnes ini akan berkembang selari dengan bisnes sejuk beku.

2.  Memandangkan tuan punya bisnes sejuk beku bertumpu kepada gerai yang baru dibuka, alhamdulillah juga kami telah dapat menggaji 2 orang pembantu untuk perniagaan sejuk beku. Mereka lah yang akan mengendalikan penjualan produk sejuk beku di pasar malam dan pasar tani waktu minggu bekerja. Semoga sesiapa yang terserempak dengan mereka di pasar malam dan pasar tani di Bandar Baru Bangi dapat memberikan sokongan terhadap perniagaan kami dan juga kepada pembantu kami. 

3.  Saya telah berpeluang untuk duduk di seminar Intensif Minda Bawah Sedar kelolaan Master Rey dan Master Farhan. Satu seminar yang sangat padat dengan ilmu dan sangat membuka minda, dua -dua minda pun terbuka heehe. Rasa sekejap sahaja seminar tu dari pukul 9:00 hingga 6:00, macam tak cukup pun ada. Rasa nak lagi dan lagi hehe. Moga nanti saya dapat peluang ke seminar yang kedua iaitu Intensif Hipnosis Power (IHP). In sya Allah, boleh!

4.  Saya sendiri juga telah mendapat satu peluang perniagaan untuk memasarkan barangan sunnah seperti Jel Aloe Vera, Madu, Jus Delima yang dicampur dengan Jus Manggis, Jus Cranberry, kapsul minyak ikan + minyak zaitun (omega 3 + omega 6) dan bermacam-macam lagi. In sya Allah, sikit masa lagi saya akan berkongsi mengenai produk-produk yang bermanfaat ini. Sekarang dalam fasa mencuba sendiri terlebih dahulu. Setakat ini alhamdulillah, sudah merasa manfaat daripada produk yang saya sedang cuba. Nanti akan diceritakan lagi.