Friday, 2 October 2015

Yang penting itu Hati

Teks: Wan Rohaniah Wan Abdullah

Sambil menunggu pelanggan, berborak dengan pak cik India yang menjual pakaian di gerai sebelah.

Pakcik tu datang tengok produk kami. Dia terlihat kepala ikan merah yang kami jual. Dia menyapa "Wah, kepala ikan. Sedap ni"

Saya menjawab "Ha'ah. Masak kari sedap. Kari India atau Mamak memang terkenal kan?"

Pakcik tu cakap "Memang sedap. Istri saya masak cukup sedap. Taruk bawang-bawang, rempah kari, kasi masak semua, taruk susu kelapa, baru masuk kepala. Itu baru sedap."

Saya cakap lagi "Wah, uncle mesti pandai masak. Tapi selalu India tak taruk santan kan untuk kari?". Cuba minta kepastian. Teori yang saya dengar dari mana entah.

Pakcik tu jawab " Taruk ke tak taruk ke suka hati. Tak kisah. Tapi kalau taruk lagi sedap"

Dalam hati saya " Ooooo...gitu"

Pakcik tu cakap lagi "Tapi sebenarnya kita masak, hati mau ada. Kalau masak ada hati, masak apa pun sedap. Kalau hati tak ada, lauk banyak pun tarak sedap"

Saya tanya "Maksud uncle?" walaupun saya dah boleh agak maksud dia.

Pakcik tu cakap "Itu, kalau kita masak, hati mesti fikir mahu masak untuk orang makan, buat elok-elok. Kalau masak hati marah-marah, tak sedap."

Saya balas "Betul uncle. Orang Melayu cakap kena ikhlas masak. Ada rasa sayang masa masak. Nanti semua orang makan pun dia cakap sedap."

Gitu.


No comments:

Post a Comment