Saturday, 24 October 2015

Pertemuan dan Pembelajaran

Teks: Wan Rohaniah Wan Abdullah

Siang tadi berpeluang duduk bersembang dengan sahabat lama. Lama juga sembangnya. Maklumlah lama tak jumpa. Berjumpa dengan dia dan pasangannya. Insan hebat yang tak pernah kenal erti jemu dan penat untuk mengembangkan perniagaan mereka. Dan banyak pula jenis perniagaan yang dilakukan. 

Seronok dengar perkongsian perjalanan bisnes mereka. Dan saya memang suka tengok suami dan isteri sama-sama berganding bahu untuk bisnes. Saling sokong menyokong, saling melengkapi. Mudah-mudahan saya juga dapat menjadi sebegitu. 

Apa yang saya perasan tadi, orang yang banyak pengalaman dalam bisnes, cara mereka bercakap memang berbeza dengan orang yang baru nak berjinak-jinak dengan bisnes seperti saya. Tambah pula saya ni jenis yang mulut tak banyak (memang semua orang mulut satu je hehe, faham kan maksud saya?). Memang nampak perbezaannya. Dan perkataan yang digunakan juga berbeza. 

Saya suka apa yang beliau kongsikan mengenai bagaimana sebagai seorang yang berniaga, kaedah jualan lembut (soft sell) itu adalah lebih berkesan berbanding hard sell. Memang saya kerap juga terbaca mengenai perkara ini. Tapi tadi dapat lihat contoh bagaimana buat soft sell depan mata. Seronok dan memang membuka minda. Nampak sangat la ilmu saya ni masih cetek dalam bidang perniagaan. 

Apa-apa pun, pertemuan selama hampir 5 jam siang tadi memang memberi banyak pelajaran kepada saya. Terima kasih untuk sahabatku. 

No comments:

Post a Comment