Sunday, 11 October 2015

Berkenalan dengan Minda Bawah Sedar

Teks: Wan Rohaniah Wan Abdullah

Alhamdulillah, saya rasa sangat bersyukur dan teruja. Teruja kerana berpeluang untuk mendalami ilmu Minda Bawah Sedar (MBS). 

Memang dahulu saya sudah dengar mengenainya. Dan pernah dibawa/ditunjukkan bagaimana untuk mengenalinya. Tetapi apa yang saya dapat dahulu hanyalah pengalaman berada di dalam gelombang alpha. Saya tidak diajar bagaimana untuk pergi ke gelombang alpha dengan sendiri, tanpa diatur oleh penceramah.

Sekarang saya berpeluang untuk buat sendiri. Sebab itulah saya rasa sangat teruja kerana saya sudah tahu potensi MBS itu memang sangat besar. Ia menguasai 88% dari potensi diri sebenar kita.

Baru 2 hari saya mencubanya. Apabila membaca ebook Magis Sebuah Fikiran yang dikarang oleh Master Rey, sambil saya membaca sambil saya mencuba jurus-jurus yang ditulis. 

Keesokan harinya, seperti biasa saya akan ke pasar Bangi untuk menjaga gerai sejuk beku kami. Dalam perjalanan dari tempat letak kereta ke gerai, saya melihat pengunjung pasar Bangi macam lebih ramai dari biasa. Secara automatik, saya memprogram MBS saya untuk mendapatkan rezeki yang lebih untuk hari itu.

Alhamdulillah, sepanjang saya berada di gerai pada pagi itu, saya merasa tenang dan tidak menggelabah. Pelanggan pula membeli tanpa banyak soal. Tengok, pilih terus bayar. Kalau sebelum ni tengok tengok dan tengok, tanya, minta diskaun baru ambil dan bayar. Tapi kali ni, semua pelanggan saya tengok, tanya harga, pilih, terus bayar. Subhanallah. 

Satu lagi yang saya perasan, waktu berlalu seolah-olah dengan cepat. Tak sempat nak rasa bosan. Kalau sebelum ni 3 jam di pasar saya rasa agak lama. Tetapi kali ini, tiba-tiba aja dah nak balik. Alhamdulillah. Semuanya kurniaan Allah. 

Saya buat lagi pagi ni. Program MBS untuk mudahkan urusan kerana suami saya tidak ada bersama. Beliau ke Perak atas urusan perniagaan yang satu lagi. Jadi agak huru-hara jugak untuk saya uruskan tanpa beliau. Mana nak pasang gerai, mana nak susun produk dan seumpamanya. Tetapi sekali lagi Allah telah permudahkan segalanya. Berjalan lancar tanpa cacat cela. Dan begitu juga masa berlalu cepat. Tiba-tiba dah nak balik. Allahuakbar. 

Untuk sahabat saya, di sini ingin saya kongsikan sedikit iaitu jurus pertama yang diajar di dalam buku tersebut. Caranya sangat mudah. Iaitu dengan mengawal pernafasan. Menggunakan kaedah pernafasan terancang 10 20 10. Begini caranya:

1.  Duduk atau berdiri santai.
2.  Tarik nafas melalui hidung dalam kiraan 10.
3.  Tahan nafas dalam kiraan 20 (kalau boleh. Kalau tak boleh, tahan setakat mampu)
4.  Hembuskan nafas dalam kiraan 10 juga. 
5.  Rehat dalam kiraan 5.
6.  Ulang lagi. Buat dalam 10 kali.

Apa yang saya rasa bila buat ni adalah kita akan rasa lebih tenang. Semasa tarik hembus nafas tu boleh lah fikirkan apa yang kita ingin programkan MBS kita. Menakjubkan ciptaan Allah.

Banyak lagi jurus yang diajarkan oleh Master Rey dalam buku beliau tu. Jika terasa ingin mendapatkan bukunya dan dapatkan ilmu terus dari pakar, boleh lah dapatkan nya di sini.

2 comments: