Thursday, 15 October 2015

8 Strategi Akhir Tahun Orang Berjaya

Teks: Wan Rohaniah Wan Abdullah

Masih boleh ucap lagi kan Salam Tahun Baru Hijrah? Tahun baru, azam baru. Azam tahun lepas bolos tak? :)

Bila tengok balik buku jurnal, ada tulis 5 azam. Alhamdulillah, satu sudah pun tercapai. Syukur. Yang lagi 4 sedang diusahakan. Boleh bawa ke depan la ni kot sebab dalam proses dah pun.

Pernah terfikir tak apa yang orang-orang berjaya buat bila sampai akhir tahun/awal tahun? Mesti mereka pun punyai azam tersendiri sesuai dengan status mereka kan?

Saya berpeluang membaca satu lagi ebook yang menerangkan kelaziman yang dilakukan oleh mereka yang sudah berjaya dan terkenal seperti Anthony Robbins, Brian Tracy, Jeff Goins dan seumpamanya.

Ada 8 strategi atau perkara yang pasti akan dilakukan oleh mereka-mereka ini iaitu:

1)  Lihat balik apa yang berlaku sepanjang tahun itu. Tengok apa yang telah dicapai, apa yang belum. Mereka ini ada buat jurnal Pencapaian untuk merekodkan apa yang telah mereka dapat perolehi sepanjang tahun. Dengan melihat pencapaian mereka, dapatlah mereka merangka apa yang ingin dicapai pada tahun baru pula. Boleh lah mereka berazam dan berimpian lebih besar lagi.

2)  Berfikiran positif. Maafkan diri sendiri dan orang lain. Ini dibuat apabila melihat kepada perkara yang gagal dicapai. Mungkin disebabkan oleh diri sendiri atau mungkin disebabkan oleh orang lain. Maka, lihat, maafkan dan cuba positifkan. Kemudian, terus maju ke depan, jangan pandang dan fikir lagi pasal semua tu.

3)  Bersyukur. Sesuai sangat dengan orang Islam ni. Sentiasa bersyukur dengan apa yang diperolehi. Mereka juga mempunyai jurnal kesyukuran yang ditulis setiap hari. Jadi pada hari akhir tahun tersebut, mereka akan luangkan masa selama 1- 2 jam untuk melihat balik apa yang ditulis di dalam jurnal tersebut.

4)  Buang apa yang tidak perlu. Ini boleh dilihat setelah perkara yang pertama tadi dilakukan. Bila dilihat balik pencapaian, pasti kita akan tahu apa yang perlu dan apa yang tidak lagi diperlukan untuk tahun hadapan. Mungkin ada prosidur yang boleh kita hilangkan dari SOP syarikat atau mungkin ada barangan kita yang tidak lagi diperlukan, boleh lah dibuang, derma atau apa saja yang bersesuaian.

5)  Mula set kan azam untuk tahun yang baru. Mereka akan buat untuk setahun terus.

6)  Permudahkan azam yang dibuat. Pecah-pecahkan kepada aktiviti yang boleh dan mudah dilakukan.

7)  Masukkan perkara yang dibuat dalam aktiviti 6 ke dalam kalendar tahun baru. Bersesuaian dengan rancangan tahun baru yang telah dirangka.

8)  Berehat untuk beberapa ketika. Mereka selalunya akan bercuti selama 2 minggu di akhir, bersama-sama dengan perayaan Krismas mereka. Setelah berpenat lelah bekerja selama 12 bulan, apa salahnya berehat sebentar untuk caj semula. In sya Allah, kembali bekerja selepas itu dengan lebih bersemangat.

Itu lah 8 strategi atau aktiviti yang dilakukan oleh mereka-mereka yang berjaya. Bila saya lihat balik semua tu, saya terfikir juga, aktiviti ni boleh juga kita lakukan setiap hari. Tak semestinya tunggu akhir tahun. Betul tak?

No comments:

Post a Comment