Friday, 11 September 2015

Perkembangan bisnes sejuk beku

Teks: Wan Rohaniah Wan Abdullah
Gambar: simpanan sendiri

Alhamdulillah, meskipun sekarang asyik sibuk hingga tak sempat menulis blog, tetapi perkembangan bisnes sejuk beku kami boleh dikatakan amat memberangsangkan. Syukur atas rezeki Allah.

Memang betullah kata pakar motivasi. Jangan tunggu semua nak sempurna baru nak mula. Kalau dah ada sedikit sebanyak perkara yang boleh untuk kita mula, teruskan saja. Tak payah tunggu. Begitulah juga dengan bisnes kami ni. Bermula hanya dengan sebiji peti sejuk beku yang diletakkan di bawah garaj rumah kami. Sedikit modal dari suami dan rakannya, dapatkan stok dan terus mula menjual.

Pada permulaan, untuk membuka gerai pergi menjual di pasar pagi, agak segan juga kami nak buat. Tetapi, bila difikirkan, bagaimana kita nak capai pasaran sekiranya kita hanya meletakkan produk kami di rumah sahaja. Lagipun kami bukan insan terkenal. Kalau artis tu logik lah, bagi tau je dia ada bisnes, orang boleh cari. Tapi kami hanya insan biasa. Maka, di hari pertama tebalkan muka untuk mula menjual.

Alah bisa tegal biasa. Bila dah selalu buat, jadi ketagih pula. Seronok rupanya. Dan sedikit demi sedikit kami dapat perbaiki bisnes tersebut. Dari pasar pagi, kami buka pula di pasar tani. Kemudian, maju setapak lagi, buka di pasar malam. Kalau dulu, berniaga hanya di hari minggu, sekarang sudah setiap hari. 

Hubungan dengan pembekal juga semakin baik. Kalau dulu kami kena pergi sendiri ambil stok, sekarang stok dihantar ke rumah. Alhamdulillah. Dan kalau dulu stok baru kami ambil sekali seminggu, sekarang 3 kali seminggu. 

Sekarang nak tunggu kebenaran untuk dapatkan satu lot kedai untuk kami letak stok-stok kami. Sebab nak tambah satu lagi peti sejuk beku untuk tampung stok yang semakin pelbagai. Mudah-mudahan proses itu dipercepatkan. Ameen.

Dan semakin kami buat bisnes ni, semakin kami tahu apa yang perlu dibuat, ditambah dan diolah agar pelanggan berpuas hati. Memang sepatutnya begitu lah caranya buat bisnes ya? Buat dulu, lepas tu perbaiki, dan terus perbaiki sehingga semuanya berpuas hati. 

Antara produk-produk yang ada sekarang:

 Ketam bunga - satu peket 1 kg
 Udang harimau siap proses (dah buang kulit dah) - juga dipeketkan 1 kg
 Ketam soft shell - juga dipeket 1 kg
 Kepala ikan merah - saiz berbeza-beza dari 700 gm hingga 1.2 kg.
Telur ikan - stok telur ikan sangat terhad. Dan cepat pula habis. Stok sampai hari tu, esoknya sudah habis.
Isi ikan merah, juga dipanggil belly ikan. Di peket 1/2 kg. Segar isinya. Sedap dibuat kari atau goreng masam manis. 


















No comments:

Post a Comment