Monday, 14 September 2015

Itu rezeki mereka.

Teks: Wan Rohaniah Wan Abdullah

Semalam sewaktu singgah di gerai nasi lemak makcik yang saya selalu beli, beliau terus menegur saya dengan kata-kata,

"Isyy..seronok kan depa yang dapat mati kat Mekah tu kan? Mati tengah buat ibadat"

Terkejut sekejap saya. Tapi saya mengiakan kata makcik tu.

Memang sewaktu mendengar berita tersebut, kita merasa sedih kerana kehilangan. Apatah lagi kaum keluarga yang terlibat.

Tetapi, jika dilihat dari sudut perspektif makcik tadi, kita juga patut merasa gembira (saya tidak tahu perkataan apa yang perlu diletak di sini. Meskipun perkataan gembira seolah-olah tidak sesuai, tetapi itu lah perkataan yang ada dalam perbendaharaan bahasa saya. Mungkin saya perlu belajar lebih lagi). 

Gembira kerana pengakhiran mereka di tanah suci, yang ramai orang idam-idamkan. Ya, itu rezeki mereka.  Fikir balik, bagaimana agaknya akhiran kita ya? 

Al fatihah buat semua mangsa yang meninggal. Semoga ruh mereka berada di kalangan mereka yang dirahmati dan diberkati Allah hendaknya. Ameen.

1 comment:

  1. Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
    Jika ya, silahkan kunjungi website ini www.kumpulbagi.com untuk info selengkapnya.

    Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto keluarga dan trip, music, video dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

    ReplyDelete