Tuesday, 18 August 2015

Pengalaman 2 Hari Berniaga di Pasar

Teks: Wan Rohaniah Wan Abdullah

Baru dua hari pengalaman di pasar. Dan saya sendiri di sana pun tak sampai 3 jam. Dalam 45 minit aje. Selebihnya suami dan rakan beliau yang uruskan. Tetapi dalam dua hari dan sekejapan berada di pasar sana, banyak juga pengalaman yang dapat saya rasa.

Ada sekali tu, seorang lelaki OKU datang ke gerai kami. Sambil tersengih-sengih, seplastik air di tangan, beliau datang meninjau. Kami sapa "Udang galah encik". Dia balas balik sambil tersengih "Hah? Labah-labah?". Haha. Tergelak besar kami.

Seorang kakak pula datang dan lihat pada banner kami. Kami pun sapa "Kak, udang galah kak". Dia menjawab "Laa, udang. Ingatkan karipap". Haha.

Itu antara hiburan yang kami dapat setakat baru dua hari berniaga di pasar. Yang saya seronok ialah silaturrahim para peniaga di sana. Walaupun kami masih baru, masing-masing tidak lokek berkongsi cerita. Beramah mesra, bertegur sapa. Jadi kami tidaklah rasa janggal berada di situ.

Saya juga suka tengok cara setiap seorang berniaga. Boleh buat nota ni. Yang pastinya, untuk berniaga di gerai, kita tidak boleh duduk diam saja. Mulut mesti bukak. Orang tak beli tak apa, asalkan orang tau apa yang kita jual. Kalau duduk aje, tunggu orang tanya memang sampai sudah payah nak laku. Mungkin peniaga otai sudah tau perkara ni. Kami yang masih mentah ni baru tahu. 

Sekali lagi, doa saya semoga kami akan istiqamah di dalam perniagaan ini. Dan tabah menghadapi ujian yang pasti akan datang. Dan semoga impian untuk dapat bina kedai sejuk beku kami sendiri akan tercapai. Ameen.

No comments:

Post a Comment