Monday, 10 August 2015

Insan Hebat dan Pengurusan Masa



Teks: Wan Rohaniah Wan Abdullah
Gambar: carian google

Alhamdulillah. Saya rasa teruja pula bila blog ini mendapat kunjungan dari seorang insan yang hebat iaitu Puan Husna Haron. 

Setelah melihat laman web beliau mengenai pengurusan masa bagi ibu yang bekerja dan juga suri rumah, pendek kata untuk para ibu lah, tidak kira yang bekerja atau sebagai eksekutif rumah tangga, pelbagai manfaat boleh kita perolehi hanya dari website tersebut. Belum hadiri seminar beliau lagi. Kalau hadir, pasti lagi banyak manfaatnya. Mudah-mudahan saya dapat hadir ke seminar beliau suatu hari nanti.

Jom ramai-ramai kita serbu www.efficient2me.com

Bercerita mengenai pengurusan masa, saya ada baca banyak perkongsian dan saranan dari pakar motivasi tentang cara bagaimana untuk menguruskan masa.

Salah satu cara yang disarankan adalah dengan mencatit masa kita melakukan sesuatu pekerjaan.

Image result for jam randik
Contoh: 
Sebagai seorang suri rumah, banyak kerja-kerja rumah yang perlu kita lakukan dalam satu hari. Menyapu rumah, mop lantai rumah, basuh baju, jemur baju, lipat baju, masak dan macam-macam lagi. Kadang-kadang satu satu kerja itu memakan masa yang lama. Apatah lagi untuk keluarga yang agak besar macam saya. Kalau lipat baju memang lebih dari setengah jam, boleh jadi satu jam juga. Ya lah, baju untuk 10 orang, dan hasil basuhan 2 kali mesin basuh :) Memang lama.


Jadi saranan yang diberi itu adalah untuk catit masa berapa lama setiap kerja itu dilakukan. Pakai jam randik, ada? Hehe. Saya guna "timer" pada telefon bimbit. 

Untuk jadikan kerja-kerja itu menarik dan tidak membosankan, di samping memberi kita motivasi dan keterujaan untuk melakukan kerja tersebut, cuba cabar diri sendiri untuk pecahkan rekod masa kita untuk kerja-kerja tersebut. Kalau hari ini saya siapkan lipat baju selama 45 minit, esok saya harus cuba siapkan kerja tu dalam masa kurang dari 45 minit. Bertanding dengan diri sendiri. Bukankah antara sifat manusia itu adalah "competitiveness" iaitu suka bertanding dan kalau boleh nak menang sentiasa. Jadi, bertandinglah dengan diri sendiri dan tengok setakat mana kita boleh lakukan. Sedikit sebanyak boleh lihat potensi diri sendiri juga, betul? 

Akhir sekali, dalam kita berkejar-kejar untuk jimatkan masa, jangan lupa untuk selitkan juga masa untuk rehat. Karang tak pasal-pasal ada yang jatuh pengsan sebab nak kejar masa dan nak tandingi diri sendiri. Nak perkara elok, tiba-tiba dapat yang tak elok. Tak nak lah macam tu. Kita juga perlu beri hadiah untuk diri sendiri. Berehat sebentar bersama kit kat   juga boleh jadi satu hadiah. :)
Asal jangan rehat yang terlebih lama sudah sampai satu kerja pulak tak dapat buat haha. 

No comments:

Post a Comment