Friday, 7 August 2015

Ilmu, Minda dan Kempen

Teks: Wan Rohaniah Wan Abdullah
Gambar: carian google


Baru selesai khatam 5 video percuma dari Dr Azizan Osman. Sangat menarik perkongsiannya. Dan membuka minda. Saya suka kenyataan beliau mengenai ilmu dan informasi. Kita sebagai manusia mesti selalu menimba ilmu. Jangan cepat merasa puas dan rasa dah cukup pandai. Sebab semakin kita timba, semakin kita rasa banyaaak benda yang kita tak tahu, betul tak? 

Dan sebagai seorang suri rumah, saya sering juga dimomokkan dengan kenyataan yang berbunyi begini:

"Suri rumah asyik duduk di rumah aje, minda tidak berkembang. Berbeza dengan orang yang bekerja. Jumpa orang, keluar dari tempurung, minda lebih luas".

Kalau kenyataan ini disebut pada suatu ketika dahulu iaitu di zaman internet belum ada, saya mungkin bersetuju. Tapi tak lah 100%. Kerana saya percaya yang kita masih boleh belajar walau dengan seekor semut. Maka, suri rumah yang sering berperang dengan semut, masih boleh berkembang mindanya. 

Zaman sekarang, dengan teknologi yang canggih, internet di hujung jari, kalau tidak di komputer, di telefon bimbit pun boleh, kenyataan tadi sudah tidak relevan lagi. Malah saya tidak terkejut jika ada ramai suri rumah yang lebih berkembang mindanya berbanding dengan yang bekerja. 

Atas sebab itu lah juga saya ingin mencabar diri saya sendiri untuk mengekalkan tabiat membaca dengan membuat satu cabaran atau kempen "Satu Bulan Satu Buku". Tak kira lah buku fizikal atau ebook. Saya juga ingin mengajak pembaca blog (jika ada) untuk ikut serta dalam kempen ini, boleh? Kalau ada yang sudi, saya ingin sekali menjadikan ia satu event yang agak besar, dengan mengajak pembaca untuk berkongsi apa yang dibaca dan mungkin akan diberikan hadiah atau cenderahati? Itu semua dalam perancangan dahulu. Sebab pembaca blog saya pun bukan ramai lagi pun. Tapi jika ada yang membaca dan ingin menjemput rakan-rakan menyertai boleh aja. Jika saya lihat macam ada sambutan, in sya Allah akan saya buat satu post khas untuk kempen ini. In sya Allah, Allah Ya Baari'.

2 comments:

  1. "Artikel yang sangat bermanfaat. Saya percaya ramai ibu yang nak amalkan tips ni tapi tak ada masa! Jom, pergi ke website pasal pengurusan masa ibu bekerja yg super sibuk dan nak jadi supermommy. Alhamdulillah, dah beribu-ribu ibu bekerja yang transform dan boleh amalkan parenting dan didik anak2 setiap hari. www.efficient2me.com
    "

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah...terima kasih. Jom kita ke website sana.

    ReplyDelete