Wednesday, 12 August 2015

Berniaga dan Cabaran

Teks: Wan Rohaniah Wan Abdullah

Alhamdulillah.

Saya diberitahu yang in sya Allah bisnes sejuk beku yang tergendala selama setahun akan dimulakan sekali lagi bermula hujung bulan ini. 

Kenapa tergendala? Saya pun tidak pasti. Mungkin ada ketidaksefahaman antara rakan kongsi? Atau juga mungkin kerana masa. Apa-apa pun saya tidak mahu soal siasat dengan lebih lanjut kerana tidak mahu tersentuh perkara-perkara sensitif, jika ada. Sebab saya sendiri pun bukan rakan kongsi tetapi sekadar pembantu sahaja. 

Begitulah adatnya bila kita berniaga. Terutama sekali jika kita tidak lakukannya seorang diri. Mempunyai rakan kongsi. Memilih rakan kongsi untuk satu perniagaan amat penting. Kalau boleh biarlah rakan kongsi kita tu mempunyai misi dan visi yang selari dengan kita. Baru lah boleh kekal lama.

Setakat ini, sepanjang pemerhatian saya pada bisnes yang dijalankan oleh pasangan saya, acap kali bisnes beliau terpaksa digantung dan setelah itu ditutup hanya kerana rakan kongsi beliau tidak sanggup meneruskan perjuangan bersama. Bahkan perniagaan sekarang ini yang dahulunya dimulakan dengan 3 orang rakan kongsi tinggal dia seorang sahaja yang menguruskannya. Kenapa? Wallahuallam. Hanya beliau yang tahu sebab sebenarnya. Dan saya tidak mahu tanya lebih-lebih kerana ini melibatkan persahabatan beliau. Yang pastinya, apabila perniagaan mula menampakkan sedikit masalah, beliau ditinggalkan. 

Sebagai seorang isteri yang melihat seorang suami yang bertungkus lumus dari dahulu dan tidak pernah kenal erti serik untuk terlibat dalam bidang perniagaan, ingin saya lihat beliau berjaya untuk sekian kalinya. Dan saya akan cuba sedaya upaya untuk membantu setakat yang saya mampu dan setakat yang saya pandai. In sya Allah. Harapan saya mudah-mudahan satu hari nanti kami berdua dapat mengembangkan perniagaan beliau, ameen. 


No comments:

Post a Comment