Wednesday, 19 August 2015

5 Jenis Blogger

Teks: Wan Rohaniah Wan Abdullah

Cukup dahulu kita bercerita mengenai bisnes frozen. Jika ada sesiapa yang ingin melihat produk dan mendapatkan update bisnes tersebut, boleh lah ke sini

Saya baru selesai baca mengenai jenis-jenis blogger. Menarik juga membacanya. Kalau ikutkan, banyak jenis blogger ni sebenarnya. Tapi, yang paling popular ada 5 jenis iaitu:

1.  Jenis Wartawan (Journalist) - blogger jenis ini suka mengadakan temuramah dengan personaliti pilihan beliau, mengikut genre blog. Jika genre blog adalah hiburan, maka para artis dan mereka yang terkenal akan ditemuduga. Hasil temuduga akan ditulis di dalam blog.

2.  Jenis Keagamaan (Prophet) - selalunya mereka ini akan membincangkan isu-isu semasa seperti isu politik, isu agama dan sebagainya. Saya pun tak faham kenapa dia letak nama Keagamaan sebagai jenis blogger ini. Tetapi mungkin ingin menunjukkan bahawa blogger jenis ini akan mengupas satu isu dari segi moral dan mungkin keagamaan. Apa jua jenis agama. 

3. Jenis pereka (Artist) - mereka akan selalu membicarakan atau memaparkan hasil rekaan mereka. Contoh: pelukis komik. Blog mereka akan dipenuhi dengan komik yang mereka hasilkan. Atau mungkin pengusaha kek. Mereka akan bercerita mengenai kek yang mereka buat. Dan pelbagai jenis rekaan lain lah.

4.  Jenis Professor - blogger ini selalunya akan berkongsi apa sahaja yang dibaca, dilihat atau didengari. Mereka lebih kepada fakta dan informasi.

5.  Jenis Selebriti - mereka ini lebih suka mengumpulkan orang ramai di dalam satu komuniti. Mereka akan bercerita mengenai komuniti tersebut dan mengajak orang ramai untuk ikut serta berkongsi cerita dan pengalaman di dalam komuniti yang dicipta. 

Setelah diamat-amati, saya mendapati saya lebih menjurus kepada jenis yang ke 4. Sebab hobi saya ialah membaca. Dan selalunya apa sahaja yang saya baca, ingin sekali saya kongsikan dengan ramai orang. Mana lah tahu, ada orang yang akan dapat manfaatnya. Salah satu perkongsian saya ialah apa yang saya tulis ini lah :)

Jadi, yang mana satukah anda?

No comments:

Post a Comment