Saturday, 18 July 2015

Siri Masih Ku Ingat Lagi : Akhir Ramadhan

Teks: Wan Rohaniah Wan Abdullah
Gambar: carian google

Entri tertunda. Ingin menulis pada malam 29 Ramadhan hari tu lagi tetapi tak sempat. Malam tu memang dekat kawasan rumah dah bising dengan mercun dan bunga api. Malahan anak-anak sendiri pun sibuk bermain bunga api. Semua itu mengundang nostalgia. 

Masih ku ingat lagi, waktu kecil dahulu, memang malam-malam akhir Ramadhan sering ditunggu oleh kami (saya, adik dan sepupu-sepupu). Kenapa? Kerana kami ada seorang pak sepupu yang bekerja sebagai polis (sekarang sudah arwah. Al-fatihah buat beliau. Semoga roh beliau dicucuri rahmat oleh Allah S.W.T). 

Sebagai seorang polis dan pak sepupu yang baik, beliau pasti akan membawa pulang banyak bunga api dan mercun untuk dipasang di malam-malam akhir Ramadhan. Ya lah, kami budak-budak mana boleh pasang sendiri mercun tu. Takut jadi apa-apa. Jadi, beliau lah orangnya yang akan memasang mercun tu dan kami akan berada di halaman rumah beliau untuk menyaksikan dan berhibur dengan mercun tersebut :)

Banyak jenis mercun yang beliau bawa pulang. Antaranya mercun das tu, yang ada 7 das, 12 das dan ada yang sampai 20 das. Mercun yang paling kami takut adalah mercun lalat/lebah. Kecil je mercunnya. Bila dipasang, perlu dilepaskan dan mercun tu akan terbang seperti lalat. Kami takut sebab ada masanya ia seolah-olah mengejar kami pula. Tapi alhamdulillah, tiada siapa yang cedera pun. 

Ada juga mercun ular. Mercunnya bulat macam pil. Bila dipasang, ia akan memanjang seperti ular. Macam pasang ubat nyamuk. Ada juga mercun yang das tu, satu das aje tapi dah habis das tu akan keluar payung terjun. Kami berebut-rebut untuk dapatkan payung terjun tu. :)

Dan macam-macam jenis mercun lagilah yang dah tak saya nampak dah sekarang ni. Hmmm..

Bunga api juga tidak ketinggalan. Dan bunga api yang kami boleh pegang semestinya seperti yang di bawah ni:

Image result for bunga api
Image result for bunga api




Bunga api yang pertama ni yang sekarang pun dah jarang dapat dilihat. Macam besi, warna hitam. Apinya tidaklah terang sangat tetapi tetap menarik. 

Gambar yang kedua yang banyak dijual sekarang. Anak-anak pun beli yang ini lah main di laman rumah malam tu.

Dan yang paling diminati anak kecil saya adalah yang ini:
Image result for bunga api

Sungguh seronok menjadi kanak-kanak kan? Apa-apa pun, kena sentiasa berhati-hati juga supaya tiada kejadian yang tidak diingini berlaku. Dalam bergembira mesti beringat dan berwaspada. 

Dan dikesempatan ini, saya ingin mengucapkan SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI kepada semua, maaf zahir dan batin. 

No comments:

Post a Comment