Thursday, 2 July 2015

5 Habit untuk Graduan

Teks: Wan Rohaniah Wan Abdullah
Gambar: carian google dan koleksi sendiri


Anda telah bergelar siswa. Telah melalui graduasi. Menjadi seorang graduan. Perlu menempuh dunia yang penuh dengan cabaran. Tambahan pula dengan situasi ekonomi sekarang. Berikut adalah lima (5) tabiat yang boleh diamalkan:

1) Kempen "1 buku 1 bulan"
-  jadikan satu tabiat untuk habiskan satu buku (sekurang-kurangnya) dalam masa sebulan. Kalau boleh lebih lagi bagus. 

Tabiat membaca memang patut digalakkan kepada semua orang, tidak semestinya graduan sahaja. Dan tidak semestinya buku fizikal sahaja. Sekarang ni banyak ebook yang dijual secara online. Yang percuma pun banyak juga. 

2) Ambil inisiatif untuk melakukan sesuatu. Jangan tunggu diberitahu atau disuruh.
-  Satu tabiat yang baik. Terutama sekali ketika menghadiri temuduga.

Sedikit perkongsian pengalaman. 
Semasa saya dipanggil untuk ditemuduga untuk jawatan pensyarah di sebuat institusi pengajian tinggi swasta satu ketika dahulu, saya diminta untuk mengadakan satu "mock lecture" (kelas olok-olok). Perlu sediakan bahan mengajar iaitu slaid, topik pilihan sendiri. Itu sahaja yang diberitahu kepada saya. 
Sesampai di institusi tersebut, saya terus dibawa ke bilik kuliah dan diminta memasang slaid yang saya bawa dan terus "mengajar" 3 orang panel penemuduga. 
Selesai mengajar, timbul dalam fikiran saya (syukur Allah ilhamkan) untuk menyoal kembali panel tadi yang berlagak seperti pelajar sama seperti apa yang sepatutnya saya buat di dalam kelas. Bila saya berbuat demikian, panel tadi nampak terkejut tetapi mereka ikut sahaja dan menjawab semua soalan yang saya berikan. 
Akhirnya, setelah selesai, ketua penemuduga datang berjumpa saya dan bertanya "Bila kamu boleh mula kerja?"
Saya diberitahu kemudian (apabila sudah menjadi pensyarah disitu), inisiatif saya membuat sesi soal jawab itulah yang memberikan saya markah yang agak tinggi sewaktu temuduga tersebut. Alhamdulillah.


3)  Simpan duit bermula sekarang.
Image result for ringgit malaysia

Kalau sudah bekerja, terus mulakan menyimpan dari gaji pertama lagi. Jangan tunggu ada agenda seperti nak kahwin ke, nak beli kereta ke atau apa sahaja. Terus menyimpan walau pun tiada tujuan apa-apa.

Ini memang satu tabiat yang patut diamalkan bukan setakat bila sudah kerja tetapi sejak kecil lagi elok amalkan.

Nota: sedang mendidik anak-anak menabung dari kecil juga.

4)  Bertanggungjawab di atas segala kesilapan sendiri.

Tidak kira apa jua kesalahan, jika kita yang lakukan, bertanggungjawablah. Jangan sekali-kali cuba untuk menuding jari atau mencari alasan untuk lari dari mengaku salah. 

Kalau mengaku salah pun ada 2 kemungkinan sahaja yang boleh berlaku iaitu:
a.   kita dihukum
b.   kita dimaafkan

Jadi apa perlu ditakutkan.
Seringkali saya lihat, ramai orang lebih suka mencari kesalahan orang lain untuk menutup kesalahan sendiri dan ada juga yang menuduh orang lain. Semua itu tidak ke mana sebab akhirnya kebenaran akan terbongkar juga. Jadi jika kita jadikan tabiat untuk mengaku setiap kesalahan kita,  lama-kelamaan kita akan lebih dipercayai dan tidak mustahil lebih disayangi.

5.  Jaga reputasi diri.


Image result for reputation
Boleh dikaitkan dengan perkara nombor 4 juga. Dengan mengaku kesilapan, kita membina reputasi. 

Selain daripada itu, perkara nombor 2 boleh menjadi satu pembina reputasi. Orang tahu kita sentiasa lakukan lebih dari yang disuruh atau diminta. 

Selebihnya, bina lah reputasi sendiri di mana jua berada. Fikirkan kita ingin orang kenali kita sebagai apa? Berusahalah ke arah itu. Itulah reputasi kita. In sya Allah.


2 comments:

  1. Bagus sis soal balik para penemuduga dh kata kena buat kls olok2 kn... Menabung tu mmg wajib BG sesiapa pun, at least xdela kits m'yusahkn org lain....;-)

    ReplyDelete