Monday, 1 June 2015

Kaedah Ke 2 - Menukar Tabiat

Teks: Wan Rohaniah Wan Abdullah

Bagaimana agaknya untuk aku turunkan berat badan aku yang semakin naik ini? Satu soalan yang selalu bermain dalam kepalanya. 

Selang beberapa hari kemudian, dia terlihat satu status di facebook mengenai set senaman yang boleh dilakukan oleh suri rumah untuk menurunkan berat badan. Dan set senaman tersebut hanya perlukan 20 minit sahaja sehari untuk dilakukan.

Dia mempunyai dilema yang baru. Bagaimana dia ingin selitkan 20 minit senaman itu dalam kehidupan sehariannya. Beberapa persoalan timbul iaitu:
1.  Bila ingin dilakukannya. Pagi? Petang? Tengahari?
2.  Bila mahu mula? 
3.  Boleh istiqamah atau tidak?
4.  Paling penting, rajinkah?

Dia kemudian bertanya kepada seorang rakannya yang memang diketahui menjadikan senaman sebagai salah satu tabiat. 

Rakannya itu menasihatkan:

"Jangan dikomplikasikan perkara yang boleh dipermudahkan. Memang kita manusia sukakan perkara yang mudah, senang dan menarik sahaja. Kalau susah, kita akan tinggalkan. Begitu juga untuk senaman. Permudahkanlah aktiviti senaman itu dan jadikan ia menarik supaya kita sentiasa teruja untuk lakukannya"

Itu lah kaedah ke dua di dalam kaedah FPF (atau TSF) yang telah saya nyatakan sebelum ini untuk menukarkan sesuatu tabiat iaitu Permudahkan.

Sesuatu perkara yang baru pasti akan kelihatan sukar, sulit dan seolah-olah banyak kerja untuk dibuat. Sebab kita belum biasa. Bila dah biasa kita akan terasa alangkah mudahnya sebenarnya untuk melakukan aktiviti atau tabiat tersebut. 

Di dalam contoh di atas, untuk permudahkan tabiat senaman selama 20 minit setiap hari ini, pertama sekali adalah jangan ketatkan atau adakan peraturan yang melampau. Seperti: mesti mula setiap pagi pukul 9:00. Itu boleh mengundang tekanan. Jadi lebih fleksibel. Yang penting adalah bermula, itu sahaja. 

Apabila kita sudah nekad untuk bermula, cuba kita lakukan pergerakan yang mudah terlebih dahulu. Yang mungkin boleh kita lakukan sambil buat kerja rumah ke. Yang boleh dibuat sambil sambil. Dan cuba lakukan dalam kiraan yang sedikit dahulu. Mungkin 10 kali ketuk ketampi ke dulu. Tak akan ambil masa lama pun kan? Esoknya cuba tambah lagi 2 ke, atau lagi 5 ke menjadi 15. Tambah dan tambah sehingga mencapai jumlah yang ditentukan dalam set senaman yang dilihat itu. 

Jadi secara ringkasnya, untuk contoh senaman tadi, mungkin kita boleh buat jadual sebegini:

Hari 1:
Ketuk ketampi 10 kali.
"Jumping Jack" 10 kali.
Senaman regangan 10 kali.
Cukup.

Hari 2:
Ketuk ketampi 15 kali
"Jumping Jack" 15 kali.
Senaman regangan 15 kali.
Push up 10 kali.
Cukup.

dan seterusnya. Kalau nak jadikan ia menarik, pasang lah muzik ke, atau buat bersama anak ke (kalau ada) atau macam saya kata sambil buat kerja rumah (untuk suri rumah lah ni). Sambil ketuk ketampi sambil kutip sampah, contohnya :)

Saya percaya jika kita cuba permudahkan aktiviti yang boleh dimudahkan, dan jadikan ia menarik, tidak mustahil untuk kita menjadi teruja melakukannya menjadikannya satu tabiat yang tidak akan kita ingin tinggalkan. Ia juga memberi satu cara untuk minda kita berfikir tentang bagaimana untuk menjadikannya mudah dan menarik. Elok untuk senaman minda juga :)

Jom cuba!

3 comments:

  1. Adoiii makin slim la Kak Wan pass ni hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahahha...jangan tertipooo wahai Mama Bat...tapi apa-apa pun akak amiin kan...;)

      Delete
  2. Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












    Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

    ReplyDelete