Thursday, 7 May 2015

Tujuh (7) Perkara yang Sering Dilakukan Oleh Mereka Yang Berpencapaian Tinggi

Teks: Wan Rohaniah Wan Abdullah
Gambar: carian google


Baru sahaja baca artikel mengenai Tujuh Tabiat Waktu Pagi Mereka Yang Berpencapaian Tinggi. Dan saya jumpa jawapan saya tentang pukul berapa perlu bangun pagi untuk betul-betul dikatakan berpagi-pagi.

Jom saya kongsikan apa yang mereka buat selalunya:
Image result for wake up


Pertama sekali, macam yang saya cakap itu hari, bangun awal pagi. Dan jangan mengada-ngada nak peram tidur. 

Waktu yang elok untuk bangun pagi adalah dalam 2 jam sebelum memulakan waktu kerja. Contohnya: Kalau kita mula kerja pukul 8:30 pagi, eloklah bangun pukul 6:30 pagi atau lagi awal dari itu pun lagi bagus. 

Sesudah bangun tu, duduk sekejap dan fikir apa yang perlu disyukuri. Sentiasa bersyukur dengan apa yang kita dapat, apa yang kita ada, memang amat disarankan. Mulakan dengan diri sendiri dulu. Contohnya: Syukur dipanjangkan umur sehari lagi. Syukur tidur malam tadi tidak terganggu. Kemudian, panjangkan pula pada diri pasangan, anak-anak, keluarga, rakan-rakan dan akhirnya masyarakat. Tak payah tulis pun. Fikirkan saja. 
**Untuk kita orang Islam, elok kalau solat Subuh dulu. Lepas solat tu lah kita duduk sekejap dan ucap syukur.


Image result for big glass of waterYang ketiga, minum segelas besar air. Eloknya air suam. Sebab sewaktu tidur kita telah terhidrasi sebenarnya. Dan dengan minum air juga kita dapat kurangkan rasa lapar di pagi hari. 

Sesudah minum air, capailah buku motivasi dan baca dalam 5 - 15 minit. Atau mungkin boleh set 3 mukasurat setiap hari ke. Itu sendiri boleh tetapkan lah. Waktu ini minda kita masih lagi dalam keadaan alpha. Jadi bacaan yang memberi inspirasi dan motivasi amatlah elok untuk merangsang minda bawah sedar. Elakkan membaca suratkhabar atau dengar berita yang membuatkan kita rasa tak seronok (Contoh berita pasal geng Myvi tu ke). 
**Mungkin juga ini adalah salah satu sebab kenapa orang sekarang asyik baran je. Bawa kereta ke tempat kerja pun asyik nak baran je, tambah-tambah bila hadap dengan jem. 

Image result for stretching exercisesYang ke lima, lakukan sedikit senaman ringkas. Dalam 15 - 45 minit. Boleh buat senaman regangan atau pun "brisk walk" di luar rumah. Di taman tempat saya tinggal, saya selalu lihat jiran saya yang sudah pun berumur 50 tahun lebih berjalan-jalan keliling kawasan taman. Rumah saya rumah hujung dekat jalan besar, rumah dia pula rumah hujung dekat bukit. Selang 5,6 buah rumah jugak lah. Dia akan jalan dari rumah dia sampai rumah saya, dan patah balik. Dan dia akan buat beberapa pusingan. Saya selalu terserempak bila saya keluar untuk hantar anak saya ke sekolah pagi. Mungkin lepas ni saya pun boleh ikut cara dia lah. Sebab bab senaman ni saya memang agak liat nak buat huhu.

Selesai senaman, boleh lah mula duduk dan sarapan. Sarapan pula perlulah yang menyihatkan. Bukan pulun nasi lemak 2 pinggan (saya mengaku saya bersalah huhu). Buah-buahan, oat, telur dan yang seumpamanya.

Akhir sekali, bayangkan bagaimana kita mahu hari kita berlangsung. Bayangkan apa yang kita akan lakukan pada hari itu. Ini mungkin boleh diselarikan dengan aktiviti yang kita sudah tulis malam sebelumnya (tabiat tulis 5 perkara untuk dilakukan esok hari sewaktu sebelum tidur). Dan bayangkan yang semuanya berjalan lancar. Ini boleh kita lakukan sebelum mandi, sewaktu mandi atau sesudah mandi. Kalau ikut pengalaman, sewaktu mandi adalah waktu yang seronok untuk kita berkhayal hehe. Tapi itu terpulang kepada individu. 

Saya nak cuba buat lah apa yang ditulis ni. Kalau diikutkan, bangun pagi, minum air, baca perkara yang baik telahpun saya lakukan. Cuma tidak di dalam turutan yang diberi. In sya Allah, kita tengok macamana. Saya nak mulakan hujung minggu ni, boleh? ;)




2 comments:

  1. Tak sempat nak fikir apa apa... bangun pukul 5.30... waktu tu hubby dah siap mandi... kita mandi... lepas tu kejut anak mandi ikut giliran... kita iron baju... lepas siap mereka mandi terus pakai baju... kita solat... lepas tu solek... lepas tu bergegas naik keter antar pi sekolah ... lepas tu masuk keje... lepas tu baru la berterima kasih kerana masih hidup... boleh ker gitu ?

    ReplyDelete
  2. Hahaha...tu dok pikir jugak kak...kalau saya dulu memang tak sempat nak buat apa dah kot...sekarang ni boleh la slow slow buat sebab dah tak kerja. Maybe sesambil mandi tu je lah boleh duk berterima kasih bagai kot...atau selalu saya tengah mandi la kepala dok pikir hari ni nak buat apa...
    Kena customize ikut individu lah kot hehehe
    Tapi saya nak try jugak camana pun, tengok boleh jadi ke tak hhaahahaha....

    ReplyDelete