Friday, 15 May 2015

Kaedah untuk Tukar Habit - Pengenalan

Teks: Wan Rohaniah Wan Abdullah

Semakin bersemangat untuk merubah tabiat diri sendiri. Sebolehnya ingin cuba buang semua tabiat yang tak elok, mudah-mudahan. 

Orang kata, nak tukar sesuatu tabiat yang kita dah selesa lakukan memang sukar. Lagipun kita sudah selesa dengan perlakuan kita itu. Hendak menukar atau menambah tabiat baru memang akan ada halangan, sama ada halangan dari luaran mahupun halangan yang dicipta sendiri. 

Tetapi, kita juga tahu bahawa "melakukan sesuatu yang sama tetapi mengharapkan keputusan yang berbeza adalah satu perbuatan yang bodoh". Saya tidak mahu menjadi orang itu. Sebab banyak perkara yang saya tidak mahu berlaku berulang-ulang. 

Di dalam pencarian saya bagaimana untuk menjadi lebih istiqamah, selain daripada disiplin diri, saya terjumpa satu kaedah yang memang sangat mudah dan sebenarnya "common sense" sahaja. Tetapi meskipun mudah, jika tidak dipraktikkan, tetap ia tidak menjadi apa-apa.

Teknik yang dijumpai itu dikenali sebagai "TSF method". Tapi itu ikut mat salleh punya lah. Saya ubah lah kepada bahasa Melayu kita iaitu "Kaedah FPF" iaitu Fikir-Permudahkan-Fokus.

Akan saya terangkan kaedah ini dengan lebih lanjut nanti - bersambung.

No comments:

Post a Comment