Thursday, 21 May 2015

Kaedah Pertama - Fikir (Untuk Menukar Habit)

Teks: Wan Rohaniah Wan Abdullah
Gambar: carian google

Mari kita lihat kaedah pertama untuk menukarkan tabiat atau habit kita iaitu Fikir. Setiap perkara yang ingin kita lakukan selalunya bermula dari dalam kepala, betul atau tidak? Kita jarang melakukan sesuatu secara membuta tuli tanpa imbasannya muncul dalam kepala kita terlebih dahulu. Bezanya antara individu adalah sama ada bayangan itu kita buat segera atau kita bertangguh untuk lakukannya atau tidak mahu buat langsung. Tapi mesti ia akan wujud dalam fikiran terlebih dahulu. 

Image result for thinkingBegitu jugalah jika kita ingin menukar sesuatu tabiat. Kita perlu fikir mengenainya terlebih dahulu. Dah fikir tapi masih tak boleh buat? Itu maknanya belum cukup fikir lah tu. Hanya laluan imbasan sahaja. Tidak betul-betul fikir secara mendalam. Bak kata Coach Rozee Saari, bila kita buat visualisasi dalam minda kita, perlulah dihadirkan dengan emosi bagi memberi impak yang lebih besar. 
Contoh: bayangkan kita ingin senaman setiap hari sekurang-kurangnya 10 minit. Letakkan imej di dalam fikiran kita gambaran kita sedang melakukan senaman, Dan waktu kita melakukan senaman tersebut, kita merasa sangat teruja dan gembira kerana berjaya melakukannya. 


Minda kita memang sesuatu perkara yang sangat hebat, ciptaan Allah Taala. Pelbagai perkara boleh kita letak dalam minda kita dan ia tak akan penuh atau sendat. Malahan, kita boleh simpan banyak imej dan data di dalamnya. Imej dan data itu juga boleh mendatangkan kesan apabila kita ingin menukar tabiat kita. 

Saya bagi satu contoh kehebatan minda. Tetapi sebelum tu, saya ingin minta maaf jika contoh yang akan saya berikan ini agak tidak sesuai. Ada sebab mengapa saya menggunakan contoh ini. 
Contohnya ya:
Saya ada satu soalan untuk anda. Pernahkah anda melihat orang kena raba? Krik. Krik.Krik.

Pernah? Tidak pernah? Bila saya tanya soalan ini, apakah yang hadir dalam minda anda? Bagaimana pula emosi anda? Ada bayangan orang kena raba? Walaupun anda tidak pernah lihat? Katakanlah ya, dalam bayangan anda, siapa yang kena raba? Siapa yang meraba?

Mengikut survey dari luar negara, selalunya orang akan membayangkan seorang wanita sedang diraba oleh seorang lelaki. Betul kah keputusan survey itu? Itu kah yang ada dalam minda anda sebentar tadi? Dan kita akan merasa marah, meluat, jijik dan yang seumpamanya. Ada yang rasa teruja ke? Begitulah hebatnya minda kita ini. Kerana kita sudah biasa didedahkan dengan berita-berita berkaitan raba ini di mana pelakunya adalah lelaki dan mangsanya adalah perempuan. Ia terpahat di dalam minda dan menjadi seperti acuan. Jadi, bila satu soalan seperti di atas ditanya, berbagai imej dan data yang saling berkait akan muncul dalam minda kita. 

Dan soalan saya itu pula hanyalah satu pertanyaan sama ada anda pernah lihat atau tidak sahaja. Saya tidak suruh anda bayangkan pun. Mungkin juga yang meraba itu adalah perempuan dan yang diraba juga perempuan. Dan saya juga tidak kata yang perkara itu benar-benar berlaku. Tetapi, selalunya yang muncul dalam fikiran kita adalah apa yang saya katakan tadi, betul tak?

Lagi satu contoh kehebatan fikiran atau minda. Jika kita ditanya soalan "Kamu nak tak raba si ZZZZZ?" Katalah ZZZZZ tu seseorang yang kita kenal. Apa yang akan muncul dalam minda? Pastinya wajah si ZZZZZ itu, perwatakannya, pakaiannya, dan segalanya fizikal beliau akan hadir dalam fikiran kita. Dan mungkin juga akan hadir imej di mana kita melakukan perbuatan yang tak sepatutnya dilakukan itu. Betul atau tidak? Tidak mustahil, lambat laun jika kita sering memikirkan perkara itu, kita akan merangka bagaimana untuk melakukannya secara realiti. Nauzubillah.

Itu adalah contoh sahaja. Tetapi itulah kuasa minda kita. Oleh itu, kaedah pertama yang saya nyatakan di sini memang akan dapat membantu kita sekiranya kita ingin menukar tabiat atau habit. Dengan izin Allah semestinya. Itulah juga sebabnya ada yang mengatakan, semuanya bergantung kepada minda. Kuat bayangan dalam minda kita, makin kuatlah peluang untuk kita menukar tabiat mencapai kejayaan. Contoh: ingin berhenti merokok. Boleh bayangkan, fikirkan setiap masa, hadirkan visual kita tidak lagi mencapai rokok selepas setiap kali makan dan seumpamanya? Boleh? Semuanya bergantung pada diri sendiri. Wallahuallam.

Banyak lagi yang boleh saya perkatakan di sini berkaitan dengan fikir atau minda. Tetapi cukuplah dulu setakat ini buat masa ini. Jika ada sebarang perkongsian, atau mungkin pengalaman dengan kuasa minda ini, boleh lah atau sudi lah kiranya dikongsi bersama. 

Untuk kaedah kedua....kita bersambung.

No comments:

Post a Comment