Sunday, 26 April 2015

Si Doktor

Teks: Wan Rohaniah Wan Abdullah
Gambar: carian google


Image result for doctor in surgery

Seorang pakar bedah datang ke hospital dengan tergesa-gesa setelah mendapat panggilan kecemasan. Dengan segera beliau menukar baju dan melakukan prosedur pra pembedahan dengan segera.

Setibanya dia di luar bilik bedah, seorang lelaki yang sedang mundar-mandir berkata kepada doktor tersebut, "Kenapa doktor lambat datang? Tahukah doktor anak saya sedang di dalam keadaan yang bahaya sekarang?"

Doktor tersebut dengan tenang tersenyum dan berkata "Maafkan saya. Saya baru sahaja sampai setelah mendapat panggilan kecemasan tadi. Saya berada di luar hospital tadi. Saya harap tuan dapat bertenang dan izinkan saya melakukan tugas saya"

Dengan perasaan tidak puas hati, si bapa tadi berkata "Bertenang? Bagaimana jika anak doktor yang ada di dalam sekarang ini? Jika anak doktor sendiri yang meninggal sekarang, apa yang doktor akan buat?"

Sekali lagi dengan tenang dan tersenyum, doktor itu berkata "Saya akan ucapkan 'dari Allah dia datang dan kepada Allah dia pergi'. Doktor tidak dapat panjangkan umur jika tidak diizinkan Allah. Berdoalah agar anak tuan dapat diselamatkan" Dan doktor tersebut terus bergegas untuk masuk ke bilik bedah. Tetapi sempat juga dia mendengar si bapa berkata "Memberi nasihat tanpa rasa perihatin memang mudah"

Setelah beberapa jam berlangsung, pembedahan tersebut selesai. Si doktor keluar dengan wajah gembira menyapa si bapa tadi "Alhamdulillah, pembedahan anak tuan berjaya. Untuk tahu lebih lanjut sila tanyakan misi nanti". Dengan segera si doktor itu berlari keluar dari hospital.

"Kenapa doktor tadi sombong sangat?" tanya si bapa kepada misi yang baru keluar daripada bilik pembedahan.

Kata misi dengan mata yang bergenang "Anak beliau baru meninggal pagi tadi kerana kemalangan jalanraya. Beliau sedang menguruskan jenazah dan segala urusan pengkebumian apabila beliau mendapat panggilan telefon untuk anak tuan. Sekarang beliau terus ingin kembali menyelesaikan urusan pengkebumian anak beliau itu"

Andai kita lah si bapa itu, apa agaknya yang kita rasa ya?

Itu lah sebabnya jangan cepat menghukum sebelum kita ketahui cerita sebenarnya. Setiap orang ada cerita tersendiri. Fikir lah dahulu sebelum bertindak. 


No comments:

Post a Comment