Thursday, 2 April 2015

Sekian Lamanya

Teks: Wan Rohaniah Wan Abdullah


Lama sungguh tidak menulis di blog. Banyak perkara yang perlu dilakukan sebaik sahaja masuk tahun baru 2015. Akhirnya saya perlu menerima hakikat yang saya bukanlah 100% suri rumah sepenuh masa.  Saya tetap seorang pekerja. Cuma bezanya saya bekerja dengan syarikat suami sendiri hehehe. Jadi masa untuk berada di pejabat agak fleksibel. Namun, kerjanya tidak lah sefleksibel mana. 

Mungkin saya boleh labelkan diri saya sebagai bekerja sendiri? Dan bekerja sendiri memang lebih memerlukan fokus, masa dan tenaga berbanding dengan bekerja dengan orang lain. Ini kerana kalau kita tidak fokus, periuk nasi orang lain juga akan jadi mangsa. Ya, saya juga perlu memikirkan tentang pekerja yang bekerja bersama-sama dengan syarikat kami. 

Alhamdulillah, semenjak masuknya tahun 2015, agak banyak juga aktiviti yang perlu dilakukan. Syarikat kami melakukan banyak aktiviti yang berunsurkan IT dan juga melakukan latihan/training. Untuk tahun 2015 ini, kami telah pun selesaikan beberapa siri latihan/training seperti Kursus Penyelenggaraan Bangunan (Building Maintenance), PUSPAKOM Inspection (dengan kerja sama dari pihak PUSPAKOM), siri-siri latihan ISO 9001:2008 seperti Kursus Audit Dalaman, Kursus Penyediaan SOP dan seumpamanya. 

Untuk bahagian IT pula, kami telah selesai menyediakan Lab CCNA untuk Universiti Sultan Zainal Abidin (UniSZA), Terengganu, membekalkan sejumlah unit projektor kepada MRSM Gerik dan pelbagai peralatan IT lain kepada syarikat seperti Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM), UKM dan lain-lain. 

Saya memang bersyukur, meskipun projek atau bisnes yang kami perolehi tidaklah sebesar mana tetapi ia cukup untuk kami yang juga bukan lah syarikat yang sebesar mana. Yang paling saya suka adalah apabila saya dapat pelajari banyak perkara dari urusan-urusan yang dilakukan. Ingin sekali saya kongsikan pengalaman saya di sini. In sya Allah, sedikit demi sedikit akan saya lakukan. Mungkin pengalaman saya ini boleh dijadikan panduan atau mungkin menjadi hiburan kepada sesiapa sahaja yang membacanya. Mudah- mudahan.

No comments:

Post a Comment