Tuesday, 21 April 2015

Satu Training Sudah Selesai

Teks: Wan Rohaniah Wan Abdullah

Alhamdulillah, tamat sudah satu training. Minggu hadapan ada satu lagi training yang perlu dikendalikan. Tetapi untuk training minggu hadapan, kerja-kerja yang perlu kami buat tidaklah sebanyak mana kerana kami mendapat kerjasama daripada Puspakom. Semua nota dan alatan untuk training akan disediakan oleh pihak Puspakom. Kami hanya perlu pastikan peserta bersedia sahaja. 

Untuk training yang sebelum ini, kami perlu sediakan segalanya dari A sampai Z. Antaranya yang perlu dilakukan adalah:
  • Kenalpasti tempat training
  • Menghubungi penceramah (trainer) dan tetapkan tarikh seperti yang dijadualkan
  • Menyediakan slaid untuk penceramah. Ada sesetengah penceramah lebih suka menyediakan slaid mereka sendiri. Tetapi jika tidak, saya lah yang akan menyediakannya. Saya bersyukur kerana saya telah mendapat banyak pengalaman menyediakan slaid sewaktu saya menjadi pensyarah suatu ketika dahulu. Maka, menyediakan slaid untuk training selama 3 hari tidak menjadi masalah yang sangat besar bagi saya. 
  • Mencetak slaid dan menyediakan fail untuk peserta.
  • Menyediakan air minuman (mineral) untuk peserta (selama 3 hari training)
  • Menyediakan soalan kuiz untuk peserta (kerana pihak penganjur meminta kami berbuat demikian)
Pada hari training kami harus memastikan semua perkara disediakan sebelum training bermula. Dan sepanjang waktu training, kami akan memantau dari masa ke semasa untuk memastikan segalanya berjalan dengan lancar. 

Setelah segalanya selesai, tugas kami tidak berhenti di situ. Kami harus pula menyediakan laporan perjalanan training dan juga laporan keputusan bagi kuiz yang kami berikan. Setelah segalanya dihantar kepada pihak penganjur, barulah kami dapat menarik nafas lega. 

Ketika pertama kali kami melakukan tugas-tugas di atas, agak kelam-kabut juga. Maklum lah, pengalaman pertama. Tetapi alah bisa tegal biasa. Apabila telah melakukannya berulangkali, segalanya menjadi semakin mudah. Alhamdulillah.

Harapan saya kali ini adalah agar saya juga dapat membuat latihan untuk bisnes dengan ABDR dengan lebih kerap, supaya lama-kelamaan ia akan menjadi mudah dan sebati dengan kehidupan seharian saya. In sya Allah.

2 comments:

  1. tahniah Kak Wan.. lelama dah jadi biasa kans..
    anw training utk kursus apa ni??

    ReplyDelete
  2. Itu lah Mama Bat...dah lama jadi lali dah (kononnya). Tapi masih kelam kabut jugak kalau dapat training bidan terjun hehe.
    Ni training untuk Polis Bantuan dengan Pemandu UNITEN ;)

    ReplyDelete