Friday, 24 April 2015

Percubaan Pertama - Tabiat Pertama

Teks: Wan Rohaniah Wan Abdullah
Gambar: carian google


Image result for to do list
Saya telah mulakan tabiat yang saya tulis dalam entri sebelum ini iaitu menulis 5 perkara yang akan dilakukan esok hari pada malamnya sebelum saya tidur.

Untuk pertama kalinya saya cuba memikirkan apa yang patut saya letakkan dalam senarai 5 perkara tersebut. Agak sukar juga kerana tidak biasa. Yang biasa saya lakukan adalah buat senarai apabila sudah dapat tugasan yang diberikan oleh boss saya (iaitu suami saya). Tetapi malam tadi, saya harus memikirkan apa yang ingin saya lakukan keesokan harinya, yang memang saya tidak mendapat apa-apa arahan pun.

Selain daripada kerja-kerja rutin rumahtangga seperti menyediakan sarapan, menggosok baju, kerja-kerja di dapur, menghantar dan mengambil anak-anak dari sekolah, menyediakan makan tengahari dan sebagainya, saya baru sedar yang selama ini saya hanya menunggu arahan daripada orang lain untuk melakukan sesuatu perkara yang berkaitan dengan kerja pejabat atau bisnes. Patut lah sampai sudah saya tidak mahir di dalam mengendalikan bisnes. Wah, memang banyak lagi yang saya perlu belajar nampaknya.

Bagus juga percubaan saya untuk jadikan menulis 5 perkara itu sebagai tabiat. Sekurang-kurangnya saya menyedari akan satu kelemahan saya atau kesilapan saya. Moga dapat diperbaiki. Sedikit sedikit dan perlahan-lahan. 

Jom tulis 5 perkara yang ingin dilakukan esok pula. Esok cuti, ada perkara yang nak dilakukan kah? :)

2 comments: