Saturday, 20 December 2014

Speed Reading - Teknik 1



Teks: Wan Rohaniah Wan Abdullah
Gambar: carian google

Di entri yang lepas, saya bercerita mengenai "speed reading" iaitu membaca dengan pantas tetapi tetap memahami apa yang dibaca. Di sini, saya ingin berkongsi cara yang saya lakukan. 

Sebelum itu, cuba perhatikan bagaimana cara kita membaca sekarang ini. Mengikut pengalaman sendiri, kalau saya membaca dahulu saya suka:
1.   Baca satu satu perkataan. Kadang-kadang satu perkataan sampai baca 2,3 kali sebab rasa was-was, walaupun sebenarnya dah faham. Ada masanya pula, ulang dari awal ayat.
2.   Suka baca kuat-kuat. Perasaan dalam diri saya sendiri, kalau baca perlahan susah nak faham. 



Teknik 1 : Bertiga-tiga

Cuba lihat gambar di atas. Cara yang dikatakan "7 eye stops" itu lah cara saya membaca suatu ketika dahulu. Satu demi satu.

Tetapi untuk membaca dengan cepat, salah satu teknik yang diperkenalkan adalah dengan membaca 3 perkataan sekaligus. Dengan kata lain, kita cuba letak mata kita pada perkataan dalam kiraan 3 seperti yang ditunjukkan di dalam gambar di atas. 

Jangan risau kita tidak faham. Sebab kita mempunyai minda yang sangat menakjubkan. Kita sentiasa dapat melihat dari ekor mata kita bukan, walaupun sebenarnya kita tidak menoleh tetapi kita tetap dapat nampak kiri kanan kita, betul tak? Begitulah juga kisahnya dengan teknik ini. 

Waktu mula-mula saya mengamalkan teknik ini, saya rasa agak janggal. Ya lah, tak pernah buat. Mestilah rasa semacam. Dan saya rasa agak susah untuk melakukannya. Asyik nak kena kira 3 perkataan sahaja. :) Tetapi sebenarnya tidak semestinya tepat 3 perkataan. Boleh je main agak-agak. Dan saya menggunakan jari telunjuk saya sebagai penunjuk. Saya letak jari saya di perkataan yang ke 3, dan begitu juga seterusnya. Dengan kata lain, saya langkah tiga perkataan menggunakan jari telunjuk saya. Dan saya fokus pandangan saya di situ. 

Mula-mula agak susah dan perlahan, tetapi lama-kelamaan bila sudah biasa, ia menjadi semakin cepat. Dan saya boleh membaca perkataan kiri dan kanan jari saya walaupun tanpa melihat atau fokus kepada perkataan tersebut. Dan bila sudah terbiasa, jari sudah tidak diperlukan lagi. 

Bagaimana, nak cuba tak? Cuba lah.

Teknik ke 2 menyusul nanti

No comments:

Post a Comment