Friday, 28 November 2014

UPSR Lagi? Nak komen juga?



Teks: Wan Rohaniah Wan Abdullah
Gambar: carian google


Baru sahaja sehari berlalu. Banyak cerita mengenai keputusan UPSR dapat dibaca. Sama ada di akhbar, mahupun di laman sosial seperti facebook. Kalau di facebook, pelbagai status diletakkan oleh pelbagai golongan, sama ada si ibu kepada calon, calon itu sendiri mahupun mereka yang tidak ada kaitan sama sekali dengan calon tetapi ingin menyatakan pendapat.

Tidak ingin mengulas dengan panjang lebar mengenai UPSR ni. Sekarang ni dah ramai para ibu yang nampaknya boleh menerima hakikat apabila anak mereka tidak cemerlang. Cool Mum kan? 

Sebagai salah seorang "cool mum" yang anaknya tidak berapa cemerlang juga (iaitu tidak capai 5A), saya sudahpun menyatakan pendapat saya mengenai pencapaian anak-anak di entri yang lalu, iaitu apabila UPSR diumumkan perlu diambil semula. Memang saya tidak pernah taksub dengan pencapaian anak. Bukan bermaksud tidak ambil kesah langsung, tetapi saya tahu setakat mana kemampuan anak dan setakat mana usaha yang telah beliau lakukan. Yang itu lebih saya tekankan. Usaha dan semangat. Pencapaian? Kalau cemerlang, satu bonus. Kalau tidak begitu cemerlang, nak buat macam mana, bukan rezekinya. Yang penting, beliau sudah berusaha. 

Melihat rakan-rakan anak yang menitiskan air mata, terfikir juga dalam kepala. Kenapa perlu menangis? Adakah kerana terlalu mengharapkan kecemerlangan? Atau mungkin kerana merasakan mereka sudah melakukan sehabis baik tetapi hasilnya tidak seberapa? Wallahuallam, hanya tuan punya badan yang tahu jawapannya. 

Apa-apapun, ini hanyalah UPSR. Dan sepanjang pembacaan saya mengenai mereka yang berjaya cemerlang dalam kehidupan, hampir ke semuanya mempunyai latar belakang akademik yang tidak begitu cemerlang. Pernah dengar tak pelajar yang pernah dapat anugerah dekan menjadi sangat terkenal dan berjaya? Mungkin ada tetapi tak ramai. Boleh saya katakan dalam 5% . Sekali lagi ingin saya katakan, yang penting adalah keinginan untuk berusaha dan semangat untuk melakukannya. In sya Allah, boleh pergi jauh. Mudah-mudahan. 

No comments:

Post a Comment