Sunday, 28 September 2014

Apa yang anda lakukan hari ini



Teks: Wan Rohaniah Wan Abdullah
Gambar: carian google

السلام عليكم ورحمت اللة وبركتة


Sesungguhnya setiap perbuatan yang kita lakukan pasti akan ada kesannya. Sama ada kepada orang lain, mahu pun kepada diri kita sendiri.

Kisah terjadi di sebuah sekolah di negara Barat. Pada suatu ketika, seorang pelajar bernama David, yang agak popular di sekolah tersebut sedang dalam perjalanan untuk pulang dari kelas nya. Di hadapan pintu pagar sekolah, dia terlihat seorang pelajar dari kelasnya, membawa buku teks yang banyak. Seolah-olah seluruh bukunya ada pada nya ketika itu. 

David mengenali budak itu sebagai seorang yang pendiam dan tidak banyak bergaul. Malahan dia sentiasa dibuli oleh kawan-kawan sekelasnya yang lain. Seketika kemudian, pelajar tersebut telah dilanggar oleh beberapa pelajar lain dan buku-bukunya jatuh bertaburan. Pelajar-pelajar yang melanggarnya hanya ketawa dan mengejek dan terus berlalu. Tinggallah pelajar itu duduk untuk mengangkat dan menyusun buku-bukunya dengan wajah yang sedih. 

David lantas pergi dan membantu pelajar tadi. Beliau mengambil beberapa buku pelajar itu dan sambil menghulurkan satu buku David berkata "Kamu Peter kan? Sekelas dengan saya. Kenapa kamu bawa banyak buku ni?". Pelajar itu dengan malu-malu mengakui nama beliau adalah Peter dan sekelas dengan David. Tetapi tidak dinyatakan sebab beliau membawa buku dengan banyak.

David berbual-bual lagi dengan Peter sambil berjalan dan beberapa biji buku Peter masih ada di tangan beliau. Tanpa sedar, mereka sampai di rumah Peter dan David berkata "Baiklah, Jumpa lagi kamu esok. Kita ke sekolah sama-sama ya?". Peter hanya mengangguk. Besoknya, Peter keluar dari rumah dan mendapati David sudah ada menunggunya.

Sejak dari hari itu, Peter dan David menjadi rapat. Mereka belajar bersama-sama, makan bersama dengan rakan-rakan David yang lain. David mendapati Peter adalah seorang pelajar yang cerdik dan selalu mendapat markah yang tinggi setiap kali ujian dijalankan. Dan David memang sudah lali dengan keadaan Peter dengan buku-buku yang bertimbun.

Di tahun akhir persekolahan, Peter dan David telah berjaya dengan cemerlang. Pada hari graduasi, Peter telah mendapat anugerah pelajar terbaik dan beliau perlu membuat ucapan di hadapan para pelajar dan ibu bapa.

David ialah antara pelajar yang bertepuk tangan paling kuat ketika Peter naik ke pentas untuk memberikan ucapannya. Peter naik ke pentas dan dengan memegang mikrofon beliau berkata "Untuk hari yang bersejarah ini, pasti kita akan berterima kasih kepada ibu bapa dan guru-guru yang banyak memberi tunjuk ajar. Saya tidak terlepas dari semua itu. Terima kasih kepada ibu bapa saya dan juga guru-guru. Tetapi, saya ingin sekali mengucapkan terima kasih kepada sahabat baik saya yang telah mengubah persepsi saya tentang kehidupan. Kepada seorang insan yang membantu saya..." dan beliau menceritakan kisah beliau yang dibantu oleh David pada hari itu.

David mendengar ceritanya dengan Peter sehinggalah mereka mendapat kejayaan pada hari itu. Akhir sekali, Peter berkata "Sesungguhnya, pada hari kejadian itu, saya dapat merasakan bahawa masih ada orang yang mengambil berat tentang saya. Dan saya rasa sangat terharu. Kerana, pada hari itu, sebenarnya saya sudah nekad untuk menamatkan riwayat hidup saya. Saya sudah mengosongkan loker saya dan menyimpan semua barang-barang saya supaya apabila ibu bapa saya mendengar berita mengenai kematian saya, mereka tidak perlu lagi datang dan mengemaskan barang-barang saya."

David terkejut apabila mendengar cerita Peter itu. Beliau melihat ke arah ibu bapa Peter yang hanya mengangguk dan menitiskan air mata. Ibu bapa Peter memandang David dengan pandangan penuh rasa terima kasih.

Begitulah setiap kebaikan yang kita lakukan, meskipun bagi kita ianya nampak remeh tetapi ia mungkin dipandang besar oleh orang lain dan mungkin dapat menyelamatkan jiwa seseorang. Kita tidak tahu bila tindakan kita itu akan dapat memberi kebaikan kepada orang lain. Sebab itulah kita disarankan untuk sentiasa berbuat baik tidak kira kepada siapa, hatta kepada pengemis sekali pun.

Pakar motivasi ada menyarankan, dalam satu hari, cuba fikirkan apakah kebaikan yang ingin kita lakukan. Siapa yang ingin aku tolong hari ini? Apa yang boleh aku lakukan untuk menolong? Melemparkan kata-kata yang baik juga boleh menjadi satu kebaikan. Tidak semestinya mengeluarkan wang ringgit. Wallahuallam.

Wednesday, 24 September 2014

Jika ingin menjadi jutawan.....


Teks: Wan Rohaniah Wan Abdullah
Gambar: carian google



Saya teringat tentang kata-kata pakar motivasi dari luar negara yang mengatakan "Jika kita ingin menjadi jutawan, kita haruslah berlagak atau hidup seperti seorang jutawan".

Ketika membaca kata-kata tersebut, saya tidak begitu memahami. Atau mungkin saya tidak mendalami. Hanya setakat membaca sahaja. Ada juga terfikir, tidak mungkin boleh kita ingin berlagak seperti seorang jutawan sedangkan kita tidak lah sekaya itu.

Dalam fikiran saya, kata-kata itu seolah menyuruh kita berpakaian dengan jenama terkenal, menggunakan kenderaan mewah, mempunyai rumah mewah, berbelanja tanpa kisah. Itu pandangan saya pada ketika itu. 

Tetapi, apabila saya ingat kembali cerita-cerita dari para hartawan seperti Puan Maznah Hamid, Syed Mokhtar Al Bukhary dan yang seumpamanya, barulah terdetik di hati saya bahawa maksud kata-kata tadi adalah bukan bermakna meniru dari segi material tetapi lebih kepada usaha. 

Tabiat-tabiat seperti bangun pagi, bersedekah, solat awal waktu dan tidak pernah tinggal solat, qiamullai, hidup bersederhana dan lain-lain lagi, itulah yang sebenarnya yang patut kita contohi dan ikuti. Dan berlagaklah seperti itu. 


Dan setelah saya membaca buku "Nikmatnya Rezeki Yang Berkat" hasil tulisan Mohamad Razif Mohamad Fuad mengenai rezeki kita yang telah pun ditentukan oleh Allah sejak dari azali lagi, teringat pula saya dengan kata-kata pakar motivasi barat yang menyatakan bahawa "kekayaan itu sebenarnya adalah sudah milik kita, cuma ia belum datang kepada kita. Mungkin kerana tindakan kita masih belum cukup atau kita masih tidak melakukan apa yang patut kita lakukan untuk mendapatkannya. Dan kekayaan itu bukan semata-mata harta-benda tetapi boleh di dalam apa sahaja bentuk. Kebahagiaan dan ketenangan juga merupakan satu kekayaan."

Di dalam buku ini juga ada menyatakan bahawa Allah tidak akan pernah membiarkan hambaNya selagi kita melakukan apa yang disuruh dan meninggalkan apa yang dilarang. Setiap dari kita memang berhak untuk "kaya" (terpulang kepada interpretasi masing-masing). Cuma kita akan diuji terlebih dahulu untuk melihat sama ada kita sudah bersedia untuk menerima rezeki dariNya atau tidak. 

Semuanya memang berpadanan. Sememangya kita perlulah menunjukkan usaha yang bersungguh-sungguh sepadan dengan nilai rezeki yang akan dikurniakan Allah kepada kita. Jika kita inginkan wang sejuta ringgit, maka apakah usaha yang perlu kita lakukan yang sepadan dengan nilai sejuta ringgit itu. Adakah dengan duduk goyang kaki sambil tengok TV itu berpadanan? Sudah tentu tidak bukan? Jadi, sekali lagi, lihatlah apa yang para jutawan, para hartawan telah lakukan sebelum mereka dapat mencapai "kekayaan" mereka. Yang itu lah yang patut kita tiru, bukannya meniru dari segi material semata-mata seperti yang telah saya anggap sebelum ini. Wallahuallam.

Thursday, 18 September 2014

Ku dengan cara ku



Teks: Wan Rohaniah Wan Abdullah
Gambar: carian google



Sangat tertarik membaca artikel dari seorang haji di facebook. Berkisar mengenai isu soalan UPSR yang bocor tempoh hari. Saya juga mempunyai seorang anak yang menduduki ujian UPSR pada tahun ini. Sebab itu lah juga saya menjadi lebih peka dengan isu kebocoran ini.

Berbalik kepada artikel haji tersebut, saya tidak mahu memanjangkan kisah kertas bocor atau integriti yang bocor. Tetapi saya ingin mengatakan yang saya bersetuju dengan cara haji tersebut membesarkan anak-anak beliau dengan tidak terlalu membebankan anak-anak beliau dengan pencapaian di bidang akademik. 

Menurut beliau, beliau tidak mahu anak-anak merasa tertekan atau "stress" bila dipaksa belajar hanya untuk memenuhi status quo masyarakat yang mementingkan pencapaian. Lagipun, ini hanyalah peperiksaan UPSR sahaja. Yang kalau dapat sangat bagus pun, paling paling masuk sekolah berasrama penuh. Tetapi tetap naik tingkatan 1 sahaja. Bukan boleh terus masuk universiti pun. Dan beliau menulis, biarlah anak-anak membesar mengikut fitrah mereka. Jangan paksa mereka dewasa sebelum tiba masanya.

Saya adalah salah seorang yang juga berfikiran sedemikian. Bagi saya, minat belajar ni perlu datang dari diri individu tersebut. Kalau dipaksa lebih-lebih, mungkin mereka akan lakukan tetapi tidak akan terkesan di dalam fikiran dan hati mereka. Di lihat pada diri saya sendiri, ibu bapa saya juga tidak pernah membebankan saya tentang pelajaran. Saya tidak masuk tadika. Saya juga tidak pernah hadir tuition. Orang ada buku latihan peperiksaan, tetapi saya hanya menggunakan buku teks sekolah sahaja untuk belajar. Namun alhamdulillah, minat untuk belajar itu datang dengan sendirinya. Dan saya belajar kerana saya ingin tahu, bukannya untuk mendapat markah yang tinggi. 

Memang suatu ketika dahulu saya merasa agak risau juga jika anak-anak saya tidak mengulangkaji, tidak mahu melakukan latihan dari buku-buku latihan yang dibeli. Risau jika saya tidak melakukan yang terbaik untuk anak saya demi masa depan mereka. Tetapi apa yang saya lihat, biar banyak mana pun buku yang dibeli, tetapi jika satu pun tidak menarik minat mereka untuk membaca apatah lagi membuat latihan-latihannya, ia nya terbiar begitu sahaja. 

Saya juga pernah membuat peta minda untuk setiap bab subjek matematik anak saya ketika beliau ingin mengambil PMR. Tetapi peta itu hanya tinggal dalam buku semata-mata dan tidak digunakan sepenuhnya oleh anak saya. Memang mereka tidak berminat. Paksa punya paksa, tapi tak jalan. Akhirnya saya pasrah dan membiarkan mereka belajar mengikut keselesaan mereka. Sekali sekala sahaja saya akan ingatkan mereka tentang ulangkaji. Bak kata pepatah "Kita boleh membawa anjing ke sungai, tetapi kita tidak boleh paksa anjing itu minum jika dia tidak mahu minum". 

Apa-apa pun, setiap orang ada cara mereka yang tersendiri. Tidak ada yang salah. Semuanya betul. Yang salahnya adalah apabila kita memandang rendah, atau menghina cara orang lain dan merasakan kita sahaja yang betul. Wallahuallam.

Tuesday, 9 September 2014

Anak kesayangan - satu tragedi


Teks: Wan Rohaniah Wan Abdullah
Gambar: carian google




Apabila berlaku sesuatu musibah atau kemalangan, biasanya apakah yang kita sering lakukan? Adakah kita akan bersedih, kemudian mencari-cari di mana kah silapnya dan siapakah yang bersalah? Mari renungkan kisah sebuah keluarga di bawah.

Sepasang suami isteri hidup dengan gembira bersama anak kesayangan mereka yang dilahirkan setelah 8 tahun menanti. Anak mereka kini sudah pun berusia 5 tahun.

Pada suatu pagi, si ayah sudah pun terlewat untuk ke tempat kerja. Dengan tergesa-gesa, beliau membuka peti ais untuk mengambil sebotol susu dan meminumnya. Sewaktu minum, beliau ternampak sebotol ubat yang terbuka. Sebelum keluar dari rumah, beliau pergi untuk mencium dahi anaknya dan berkata kepada isterinya yang sedang sibuk memasak sarapan di dapur "Nanti jangan lupa tutup botol ubat atas meja dapur ya?". Isterinya berkata "Ya. Sekejap lagi". 

Di dalam kesibukan si isteri menyediakan sarapan, mengemas rumah dan seumpamanya, beliau terlupa tentang ubat tadi. Si anak melihat botol ubat tadi dan menyangkakan yang ianya gula-gula, si anak telah menelan ubat tersebut dengan banyak sehingga beliau pengsan tidak sedarkan diri.

Melihat keadaan anaknya, si ibu baru sedar yang beliau telah terlupa dengan ubat tersebut. Sepantas kilat, beliau menelefon ambulans dan mengangkat anaknya untuk dibawa ke hospital. 

Sesampai di hospital, doktor mencuba sedaya upaya menyelamatkan si anak. Namun, apa kan daya, ubat tersebut adalah terlalu kuat untuk si anak. Sedangkan untuk dewasa pun hanya boleh makan 2 kali sehari sahaja. Anak tersebut meninggal dunia di hospital itu.

Si ibu menangis dan merasa menyesal. Beliau juga risau nanti apa kata suaminya padanya yang cuai. Seketika kemudian, si suami muncul. Beliau sudah pun mengetahui tentang kematian anaknya dari doktor tadi. Melihat wajah isterinya, beliau hanya mengucapkan 3 patah perkataan sahaja. Apakah agaknya perkataan tersebut?

Jika di dalam situasi sebegini, apakah yang selalunya berlaku? Mesti ada yang berpendapat si suami akan memarahi isteri? 

Sebenarnya, apa yang suami itu katakan pada isterinya adalah "Saya sayang kamu". Baginya, memang mudah untuk menyalahkan isterinya. Tetapi, perkara itu sudah pun berlaku. Walau berguni sumpahan yang dilemparkan tidak dapat mengembalikan anak mereka. Dan isterinya juga sudah kehilangan anak kesayangannya. Seperti juga dirinya. Apa yang isterinya perlukan sekarang adalah sokongan dan kasih sayang, dan bukannya maki hamun dan tohmahan. 

Alangkah bagusnya jika semua orang boleh berfikiran sebegitu, bukan? 


Saturday, 6 September 2014

Kashaf Imani - sebuah drama



Teks: Wan Rohaniah Wan Abdullah
Gambar: carian google


Baru usai menyaksikan drama Kashaf Imani ni. Sudah pernah tonton sebelum ni tetapi sudah lupa ceritanya bagaimana. Satu cerita yang patut diperbanyakkan di kaca TV. Memberi pengajaran. Bukan cerita cinta yang penuh emosi semata-mata sebagaimana kebanyakan drama yang ada di TV sekarang ni. 

Mengisahkan tentang seorang wanita iaitu Imani yang dikurniakan anugerah dapat berinteraksi dengan makhluk di alam ruh. Membantu lelaki yang diminati beliau secara diam-diam untuk memberitahu ibunya yang beliau tidak pernah menganggap ibunya itu bersalah. Malahan ingin mendapat peluang untuk memohon maaf dari ibunya atas segala kesalahannya sebelum ini. 

Begitulah lumrah kehidupan, kan? Selagi ada di depan mata, sentiasa diambil mudah dan diremehkan. Tetapi apabila sudah di ambang kehilangan (sakit, kematian dan seumpamanya) barulah segala kebaikan diimbas kembali. Dan segala kekesalan timbul kerana tidak sempat melakukan apa yang sepatutnya dilakukan. Itulah yang terjadi kepada Kashaf dan juga ibunya. Si ibu kesal kerana tidak melayan anak dengan baik. Berat sebelah dengan kasih sayang di mana si adik mendapat lebih perhatian daripada abangnya. Si anak pula iaitu Kashaf merasa menyesal kerana telah memanggil ibunya dengan nama yang tidak sepatutnya kerana mengandungkannya di luar nikah. (TV telah senyapkan perkataan itu, jadi saya pun tidak tahu apa panggilan yang dipanggil oleh Kashaf. Yang pasti ianya adalah tidak baik).

Pengajaran untuk kita sendiri. Jangan tunggu lama-lama. Kalau dah terfikir ingin lakukan sesuatu yang baik untuk ibu bapa terutamanya, lakukanlah selagi ibu bapa masih ada. Jangan tunggu hari istimewa seperti hari raya atau apabila mereka sudah tiada. Dan sentiasalah berbuat baik kepada semua orang. Pesanan ini memang sentiasa kita dengar, baca. Tetapi adakah kita bertindak? Hanya kita yang tahu.

Tuesday, 2 September 2014

Kisah Pemain Biola

Teks: Wan Rohaniah Wan Abdullah




Tertarik membaca kisah tentang seorang pemain biola kurang upaya yang terkenal. Ramai orang sudah arif tentang ketidak upayaan beliau yang disebabkan demam polio di masa beliau kecil. Beliau menghadapi masalah untuk bergerak dan berjalan. Namun begitu, beliau memang sangat pakar di dalam bermain biola. Setiap konsert yang beliau adakan, pasti mendapat sambutan. 

Pada suatu ketika, beliau telah mengadakan satu konsert. Seperti biasa, para penonton akan melihat rutin beliau masuk ke pentas di atas kerusi roda, kemudian berusaha untuk bangun dari kerusi roda tersebut dan berjalan perlahan-lahan ke tengah pentas. Bekas biola dibuka, biola dikeluarkan dan beliau bersedia untuk bermain. Dan sememangnya, apabila beliau mula bermain, seluruh dewan akan senyap dan menghayati mainan biola beliau.

Pada hari itu, di tengah-tengah lagu yang beliau mainkan, seutas tali biola beliau tiba-tiba putus. Para penonton dapat mendengar bunyi tali yang putus tersebut. Dan sangkaan penonton, pasti pemain biola itu akan berhenti bermain, melakukan rutin berjalan perlahan-lahan keluar dari pentas untuk sama ada membaiki tali biola tersebut atau mencari biola lain. Namun, sangkaan penonton semua itu ternyata meleset. Pemain biola itu tetap meneruskan gesekan biola beliau. Dan beliau kelihatan mencuba untuk mengolah kembali susunan muzik yang dicipta untuk biola bertali empat kepada susunan muzik untuk biola bertali tiga. 

Dan sehingga akhirnya, beliau tidak menunjukkan sebarang kecacatan kepada permainan biola beliau, meskipun bunyinya agak berbeza dari susunan yang sebenar. Selesai sahaja konsert beliau, semua penonton berdiri memberikan tepukan gemuruh kepada si genius ini. 

Dengan rendah diri, sebelum beliau berundur dari pentas, selepas berterima kasih kepada penonton beliau berkata " Hanya seorang anak seni yang sebenarnya sahaja yang boleh memanfaatkan kekurangan yang berlaku secara tiba-tiba". Dan beliau terus beredar.

Begitulah juga kita di dalam situasi kehidupan kita, apa sahaja kekurangan yang diberikan, masalah yang menimpa, cubalah berusaha di dalam situasi sebegitu sebaik mungkin yang boleh. Bak kata satu pepatah "If plan A doesn't work, there is always 25 more alphabets that you can use"