Friday, 8 August 2014

Tujuh (7) Prinsip Kejayaan

Teks: Wan Rohaniah Wan Abdullah


Sedikit perkongsian hasil bacaan mengenai tujuh prinsip untuk berjaya. :D

Untuk berjaya bukan mudah….selain daripada perancangan, kita perlu ada prinsip-prinsip tersendiri yang boleh digunapakai apabila menemui jalan buntu. Antara contoh prinsip yang boleh dijadikan ikutan adalah:
1.   Percaya kepada diri sendiri – iaitu percaya bahawa kita adalah makhluk atau insan yang unik, berbeza dari orang lain. Keunikan kita itulah yang menjadi kekuatan bagi kita untuk meneruskan kehidupan dan mencapai matlamat sehingga berjaya. Jika rasa ada kelemahan, mungkin kelemahan itu juga boleh menjadi sesuatu yang berguna kepada kita satu masa nanti. Kita tidak tahu apa yang akan berlaku di masa hadapan, oleh itu setiap kelemahan kita pandanglah ia sebagai sesuatu yang positif.

2.  Bekerja bersungguh-sungguh – setiap pekerjaan yang kita lakukan, lakukan yang terbaik dan bersungguh-sungguh. Berdisiplin dan boleh dipercayai.

3.       Berani mengambil risiko – mesti berani mencuba sesuatu yang baru. Be out of the box. Jika tidak mencuba, kita tidak akan tahu sama ada kita boleh berjaya atau tidak. Lebih baik salah kerana mencuba daripada salah kerana berdiam diri tanpa membuat apa-apa.

4.       Sentiasa berfikiran terbuka – terbuka kepada perubahan dan perkara-perkara yang baru. Ikutlah arus semasa.

5.       Ketahui kekangan anda – jangan takut mengatakan “tidak” kepada perkara yang memang kita tahu kita tak akan dapat lakukannya. Jangan cuba memuaskan hati semua orang kerana kita tidak akan dapat melakukannya. Di dalam setiap apa yang kita lakukan, pasti akan ada penyokong dan juga penentang. Maka kita harus sedari semua itu.

6.       Layan orang lain dengan hormat dan baik – sememangnya apa-apa agama pun pasti akan menyarankan perkara sebegini. Berbuat baiklah kepada semua orang tidak mengira pangkat, darjat dan apa-apa pun. Setiap orang ingin dihormati dan dilayan dengan baik, tiada orang yang suka dilayan sambil lewa. Sebagaimana kita ingin diperlakukan, lakukanlah kepada orang lain juga.

7. Jangan berhenti berimpian – setiap dari kita pasti ada impian. Jangan cepat menyerah kalah sekiranya impian kita itu nampaknya perlahan untuk direalisasikan. Mungkin ia memerlukan lebih masa dan usaha. Maka jangan sekali-sekali menyerah kalah dengan mudah.


1 comment: