Friday, 1 August 2014

Raya Ke5, Entri Akhir Tugasan, Boikot Israel

Teks: Wan Rohaniah Wan Abdullah

Dah pun raya yang ke 5. Memang pantas masa berlalu. Entri ini pun dah masuk yang ke 44. Tugasan yang terakhir. Tapi, lepas ni semestinya entri tidak berhenti di sini saja. 

Terasa seperti raya kali ni ramai orang cuti lebih lama berbanding raya sebelum ni. Sebab raya ke 4 semalam, masih tiada satu pun kedai yang buka di Bandar Baru Bangi ni. Yang ada hanya satu kedai runcit sahaja yang buka. Itupun sebab tokei nya memang orang Teras Jernang. Kalau dulu raya ke 3 dah banyak dah kedai yang buka. Seronok agaknya raya tahun ni kan?

Di dalam mood raya ni, sempat juga menjengah status-status di facebook. Dan terlihat senarai barangan yang patut diboikot kerana menyokong Israel. Memang banyak juga ya barangannya. Tetapi agak keliru juga sebab setakat ni dah lebih dari 3 senarai yang saya lihat. Ada yang pendek, ada yang panjang. Yang mana satu yang betul? Walaubagaimanapun, setelah melihat ke semua senarai tersebut, menanam azam untuk memboikot ke semuanya, in sya Allah. Lagipun setakat ni yang kami selalu guna atau makan/minum pun bukan banyak pun. Jenama besar seperti KitKat, Nestle, Johnson&Johnson, Danone dan Disney. Itu sahajalah yang tinggal untuk kami boikot pun. McD memang dah lama tak makan. 

Rasanya mungkin tidaklah susah sangat nak memboikot semua jenama tu. Sebab barangan Malaysia pun bukan tak ada langsung. Sekarang kalau nak minum kopi, memang dah tak beli Nescafe dah. Kopi Agromas ada. Kena usaha la sedikit cari barangan Malaysia ni. Kalau pasaraya besar-besar memang masih banyak lagi jenama yang disebut dalam senarai boikot tu. Kalau di Bandar Baru Bangi ni, produk-produk Malaysia boleh kita tengok di kedai Az Zain. Banyak juga pilihannya. Alhamdulillah. Nak makan burger, beli je daging burger buatan Malaysia, lepas tu buat la sendiri. Sihat pun lebih sihat kot. Wallahuallam. Mudah-mudahan usaha kami, usaha kita rakyat Malaysia dapat dipermudahkan. Amiin. 

No comments:

Post a Comment