Wednesday, 13 August 2014

Bagaimana belajar Bahasa Inggeris

Teks: Wan Rohaniah Wan Abdullah

Dua hari lepas, sewaktu dalam perjalanan pulang dari ambil anak sekolah, anak saya yang nombor 3 bertanya pada saya, "Mak dulu masa mengajar memang mengajar dalam bahasa Inggeris kan?".

"Ya, kenapa?" balas saya.

"Kawan Wadah kata nak belajar bahasa Inggeris dengan mak. Bayar pun dia sanggup.", kata anak saya.

"Macam mana dia tau?" saya tanya balik.

"Wadah la cakap sebab dia tanya macam mana Wadah boleh pandai bahasa Inggeris" balasnya.

Alhamdulillah, kalau nak kata saya ni pandai sangat bahasa Inggeris pun tidak la juga. Tetapi boleh la bertutur dan berkomunikasi menggunakan bahasa yang agak penting juga kegunaannya di Malaysia ni. Malah ramai juga anak saudara saya yang bertanyakan bagaimana saya boleh menguasai bahasa Inggeris ini.

Mengikut pengalaman saya, untuk kita menguasai sesuatu bahasa, tidak kira lah bahasa Inggeris atau bahasa apa pun, yang penting adalah:

1)  Minat - minat untuk belajar atau memahami. Jika kita merasakan bahasa itu susah dan membosankan, maka agak sukar lah bagi kita untuk memahami. Tetapi, jika kita rasa minat untuk tahu dan faham, sedaya upaya kita akan cuba mempelajarinya.

2) Berlatih - sama ada bercakap atau menulis. Seorang diri atau bersama kawan-kawan. Apa yang saya selalu buat masa sekolah dulu, saya ambil satu buku bahasa Inggeris dan saya cuba baca kuat-kuat. Untuk melatih pertuturan dan juga sebutan. Bertutur secara lisan dan bertutur di dalam minda memang lain. Sebab dalam minda bunyinya pasti akan betul sentiasa. Tetapi bila disebut secara lisan, mungkin ada kesilapannya.

3) Mendengar - biasakan diri menonton cerita bahasa Inggeris atau bahasa yang ingin dipelajari. Apabila menonton, jangan asyik terpesona dengan pelakonnya tetapi amati cara sebutannya. :brow Lagi bagus kalau kita tidak melihat sarikata yang selalu ada di bawahnya dan cuba fahami dengan sendiri apa yang diperkatakan. Memang pada mulanya kita mungkin tidak akan faham, tetapi lama-kelamaan ia akan jadi biasa. Begitu juga dengan lagu atau berita. Dengar lagu atau berita bahasa Inggeris. Dan cuba amati liriknya. Sekarang nak dapatkan lirik lagu bukan susah. Cuma google sahaja kita dah dapat. Tetapi sebelum tu dengar dulu dan cuba teka apa yang diperkatakan terlebih dahulu. Kemudian barulah rujuk lirik yang kita cari.

4)  Membaca - yang ini memang tidak boleh lari. Biasakan membaca buku bahasa Inggeris. Mungkin boleh pilih novel yang mudah terlebih dahulu. Kalau dulu buku cerita Inggeris yang terkenal tentulah dari penulis Enids Blyton. Bahasanya mudah difahami dan ceritanya pun seronok dibaca. Bila dah mula faham boleh lah mula membaca novel lain pula. Tidak apa kalau tidak faham sesetengah perkataan yang digunakan. Macam tadi, cuba teka dahulu maknanya. Kemudian barulah rujuk kamus dan tengok betul ke tidak apa yang kita teka. Boleh jadi satu mainan dengan diri sendiri lah pulak. Untuk menjadikan pembelajaran lebih seronok. Tak gitu?

5)  Berguru - ini pilihan yang terakhir selain dari guru di sekolah. Semestinya kita boleh aje belajar dengan guru sekolah. Kalau tak faham, jangan malu bertanya. Mungkin boleh minta tips dari cikgu juga. Saya rasa cikgu pasti suka kalau anak-anak muridnya banyak bertanya, walaupun yang di luar silibus. <3

Itulah antara cara yang boleh kita lakukan untuk diri sendiri dan kawan-kawan. Dan ini lah juga yang saya amalkan dari darjah satu sampai sekarang. Yang paling penting sekali adalah "Usaha itu tangga kejayaan" dan "Practice Makes Perfect". :tup

No comments:

Post a Comment