Wednesday, 30 July 2014

Raya Yang Ketiga

Teks: Wan Rohaniah Wan Abdullah

Sudah pun masuk raya yang ke-3. Sekejap aja kan? Seronok tengok gambar kawan-kawan beraya. Saya hanya sempat beraya di Melaka sahaja sekejap pada hari raya pertama. Lepas tu duduk rumah senyap-senyap sebab kereta rosak huhuhu. 

Pelbagai ujian sepanjang Ramadhan dan Syawal ni. Sakit mata hari tu. Satu keluarga kena. Alhamdulillah, lepas 3 hari ia kebah. Hari raya pertama, kereta rosak. Nasib baik sempat sampai ke destinasi. Rosak di Melaka. Sekarang ada di bengkel dekat Melaka. Bila siap? Katanya hari ni dia mula baiki sebab bengkel dia baru buka hari ni. Tu pun syukur dia sanggup pergi ambil kereta untuk simpan di bengkelnya pada raya pertama tu. Dia kata bila siap nanti dia telefon. Ke Melaka pula lah kami lepas ni hehe.

Tadi, mesin basuh pula rosak. Harapnya masalah ini dapat diselesaikan secepat mungkin. Mungkin ada hikmahnya mesin tu rosak sekarang. Nak dapat yang baru agaknya. In sya Allah.

Begitulah hidup kita ini kan. Sentiasa ada suka, duka, pahit, manis dan macam-macam lagi. Jika kita berjaya hadapinya, alangkah seronok rasanya kan? Seperti kita main "games" lah. Dengan pelbagai tugasan yang diberikan untuk kita selesaikan, ada yang susah, ada yang mudah. Bila dapat selesaikan yang susah, rasa seronok tidak terhingga. Kawan saya pernah beritahu saya "Kau tak kerja, boleh la main game je". Padahal masa saya kerja dulu saya rasa saya lebih banyak masa untuk main games berbanding dengan sekarang. Sekarang saya hanya main selepas segala kerja rumah dan kerja-kerja WAHM selesai. Itu pun sekejap sahaja. Dan saya main games untuk memberi motivasi dan mendapatkan perasaan ada pencapaian. Itu dapat dirasai bila saya dapat melepasi sesuatu level atau bila tugasan dapat diselesaikan. Dan perasaan itu, momentumnya saya bawa untuk selesaikan tugasan lain di rumah pula. Bak kata orang, cuba cari cara untuk motivasikan diri sendiri. Anda bagaimana pula?

No comments:

Post a Comment