Tuesday, 1 July 2014

Jurnal Kesyukuran

Teks: Wan Rohaniah Wan Abdullah

Banyak perkara yang boleh disyukuri hari ini. Antaranya adalah:

Alhamdulillah, sudah masuk hari ke 2 puasa. Sedikit kelam-kabut tetapi boleh dihadapi. Esok pasti lagi kelam-kabut. Esok anak sulung saya akan mendaftarkan diri ke IKBN Kuala Langat. Mengambil masa lebih kurang 51 minit dari rumah. Dan urusan pendaftaran pasti sehingga tengahari baru selesai. Mudah-mudahan segala urusan dipermudahkan.

Alhamdulillah juga perniagaan kecil-kecilan saya semakin menampakkan hasil. Walaupun mungkin untungnya tidaklah sebanyak waktu saya mengadakan bisnes MLM dulu, tetapi tetap berpuas hati. Bisnes air kesihatan, bisnes dropship dari akademi ABDR dan bisnes dari garaj iaitu hasil laut sejukbeku. Sekarang, ketiga-tiga cabang ini sudah memberikan sedikit keuntungan. Mudah-mudahan semuanya akan lebih maju. 

Alhamdulillah, anak-anak saya masih boleh bertahan puasa penuh, kecuali yang kecil 2 orang ( 3 tahun dan 6 tahun). Mudah-mudahan semuanya akan dapat bertahan sehingga ke penghujung Ramadhan.

Semua ini sepatutnya saya catitkan di dalam jurnal "gratitude" saya. Mengikut kata pakar motivasi dari luar negara, seeloknya setiap hari sama ada di permulaan hari atau sebelum masuk tidur, tuliskan atau senaraikan perkara yang membuatkan kita merasa amat bersyukur pada hari tersebut. Jika dibuat di pagi hari, kita senaraikan untuk perkara yang berlaku pada hari sebelumnya. Ini adalah kerana, semakin kita bersyukur, semakin akan ditambah apa sahaja kebaikan yang kita alami. Ini juga yang dijanjikan oleh Allah. Jadi, memandangkan ianya selari dengan ajaran agama, memang elok perkara ini kita amalkan. Mudah-mudahan segala kebaikan yang kita perolehi akan bertambah setiap kali, dengan izin Allah. Amiiin. 

No comments:

Post a Comment