Saturday, 28 June 2014

Pre Puasa

Teks: Wan Rohaniah Wan Abdullah

Alhamdulillah, Ramadhan tiba lagi. Rasa teruja. Dan terasa seperti banyak perkara yang nak dilakukan pada bulan mulia ini. Kerana bulan ini adalah bulan rahmat. Doa saya semoga segala aktiviti yang kami sekeluarga jalankan akan mendapat keberkatan dan kerahmatan. Amiiin.

Ada niat di hati ingin ke pusat membeli-belah di pekan petang nanti. Tetapi baru sahaja diberitahu oleh suami yang satu daripada pusat membeli-belah di pekan itu sudah penuh. Tiada tempat "parking". Selang beberapa ketika, saya mendapat berita dari kawan di whatsapp yang pusat membeli-belah di Kajang juga sudah penuh. Hampir satu jam beliau pusing untuk cari tempat parking. Beliau terpaksa hadapi juga kerana ada temu janji di sana. Kalau diikutkan, mahu sahaja beliau balik.

Fenomena apakah ini? Saya kurang faham. Seingat saya dahulu perkara ini tidaklah seteruk ini. Memang suasana sibuk pada sehari sebelum Ramadhan, entah apa yang disibukkan pun saya tidak tahu. Mungkin membeli bahan-bahan masakan untuk bulan puasa ni? Kata kawan saya, mungkin shopping hari raya sebab dah tak nak keluar shopping lagi di bulan puasa nanti. Entah lah, mungkin juga. Walaupun saya nampak malam sebelum raya pun fenomena begini berlaku juga. Atau mungkin saya seorang yang jenis tak mengisah. Tidak ambil berat. Mungkin juga. 

Apa-apa pun semoga  kita semua dapat menjalankan ibadah puasa dengan tenang dan bersemangat. Dan mendapat keberkatan dan kerahmatan. Kalau lah dapat jumpa lailatul qadar, lagi seronok. Subhanallah. 

No comments:

Post a Comment