Friday, 27 June 2014

Di Persimpangan Dilema

Teks: Wan Rohaniah Wan Abdullah

Pernah tak ketika memandu, dan bila berada di simpang T, kita nak masuk ke kanan, belakang kita banyak kereta beratur, nak keluar dari simpang itu pun banyak kereta beratur, kita rasa macam bersalah dan mementingkan diri sendiri bila kita tidak memberi peluang kepada kereta yang nak keluar dari simpang tersebut keluar? 

Memang dari segi undang-undang kita mempunyai lebih hak untuk masuk simpang tu berbanding yang nak keluar, tetapi ada masanya terasa seperti tidak bertimbang rasa pulak. 

Pagi tadi pun begitu lah yang berlaku. Ini kerana saya dah terlambat sedikit untuk menghantar anak ke sekolah. Biasa kalau turun awal-awal pagi, tidak akan melalui situasi sebegini sebab kereta belum banyak. Terlambat 10 minit, ini lah yang harus saya hadapi. Saya sudah arif tentang perkara ini. 

Saya rasa kereta-kereta yang beratur dari simpang itu pun sudah arif tentang perkara ini. Sebab setiap hari pasti akan "jem" di kawasan itu pada waktu itu. Maka, kalau mereka memang ingin mengelak dari beratur panjang untuk keluar simpang, sepatutnya mereka mengubah sedikit jadual mereka, betul tak? 

Namun, macam biasa, saya tidak boleh menghukum, sebab saya tidak tahu apa yang berlaku pada mereka. Cuma yang saya boleh sarankan hanya lah untuk mereka melihat balik dan buat keputusan yang sedikit berbeza. Sebab untuk keluar dari simpang itu, ada 2 pilihan iaitu :
1)  keluar pada waktu yang berbeza - awal sedikit atau lambat dari biasa (yang sudah pastinya akan menyebabkan lambat ke tempat kerja)
2)  lalu jalan lain (alternatif) tetapi agak jauh sedikit dan jalan tak berapa nak elok. Tetapi in sya Allah tak perlu beratur panjang.

Begitu jugalah di dalam kehidupan kita seharian. Kita memang sentiasa ada pilihan. Sama ada kita nak pilih A atau B, atau mungkin juga ada C. Pilihan ada di mana-mana. Tinggal kita aja yang perlu pilih. Kalau sudah pilih A dan rasanya tak kena, apa salahnya pilih B pula. Mana lah tahu hasilnya akan lebih baik. 
Sesungguhnya "nasib kita tidak akan berubah melainkan kita sendiri yang mengubahnya" dan "Melakukan perkara yang sama dan mengharapkan hasil yang berbeza adalah satu perkara yang tidak bijak".

Jadi, apa pilihan anda?

No comments:

Post a Comment