Wednesday, 28 May 2014

Ulasan - Orang Berjaya vs Orang Gagal

Teks: wanrohaniah wanabdullah

Alhamdulillah, unifi di rumah sudah pun stabil. Sekarang boleh lah saya membuat ulasan mengenai gambar yang telah saya letakkan pada entri yang lepas iaitu mengenai ciri-ciri yang ada pada seseorang yang berjaya dan ciri-ciri mereka yang sering gagal.

Ini adalah hasil daripada kajian yang dilakukan oleh orang barat sana yang mengkaji, menganalisa dan menemuramah beberapa orang yang berjaya dan orang yang gagal. Rumusan yang diperolehi mereka adalah:

1)  Orang berjaya sentiasa bersyukur dan berterimakasih. Ada sahaja yang dilihat sebagai hikmah dan perlu disyukuri meskipun mendapat musibah. 
Orang gagal selalunya akan merasakan bahawa beliau haruslah sentiasa dihargai dan diberi perhatian lebih atas apa sahaja yang telah mereka lakukan walaupun sedikit.
Nota: Saranan pakar motivasi dari barat - adakan satu jurnal khas untuk menyatakan kesyukuran. Cuba lihat bagaimana perkembangan jurnal tersebut, makin panjang ke atau makin pendek atau terus hilang. :(

2) Orang berjaya suka memberi penghargaan dan memuji sekiranya seseorang itu memang patut dipuji. 
Orang gagal hanya tahu mengkritik sahaja. Ada sahaja yang tidak kena pada pandangan matanya.

3) Orang berjaya sedia memaafkan. Seperti kata pakar motivasi, sebelum tidur maafkanlah semua orang. 
Orang gagal selalunya menyimpan perasaan dendam dan tidak puashati. 
Nota: Pengalaman sendiri - memaafkan mengambil masa. Ada juga sudah maafkan tetapi tidak dapat dilupakan. 

4) Orang berjaya mengambil tanggungjawab di atas kesilapan dan kegagalan. 
Orang gagal sentiasa menyalahkan orang lain, keadaan, situasi dan seumpamanya apabila tidak berjaya. 
Nota: Memang susah untuk mengaku kesilapan. Banyak kali juga sering menyalahkan perkara lain dan situasi atas perkara yang tidak dapat dilakukan. Pernah juga cuba mengakui kesilapan dan memang terasa sangat perit hehe.

5)  Orang berjaya semuanya menyimpan jurnal atau diari.
Orang gagal sering mengaku menyimpan jurnal tetapi sebenarnya tidak.
Nota: Terkena batang hidung sebab pernah melakukan seperti yang dinyatakan. Tetapi apabila saya sudah nekad ingin berubah, saya telah sediakan lebih dari 3 jurnal, jurnal harian, jurnal pencapaian dan jurnal kesyukuran. Mudah-mudahan akan konsisten.

6) Orang berjaya suka apabila rakan atau orang lain juga berjaya. 
Orang gagal selalunya akan berharap secara terang-terangan atau secara senyap agar orang lain turut gagal.
Nota: Pernah dengar cerita mengenai ketam cina dan ketam melayu? Dengki dan hasad selalu kita dengar. Rakan saya sendiri pun sudah terkena. Bila kah ini akan berakhir?Marilah kita doakan.

7) Orang berjaya sentiasa ada matlamat dan panduan hidup.
Orang gagal tidak pernah ada sebarang matlamat hidup.

8)  Orang berjaya sentiasa ada senarai "apa aku ingin jadi"
Orang gagal tidak tahu apa yang dia ingin jadi, apa yang dia ingin dapat di dalam kehidupan.
Nota: Sedih saya katakan, saya dulu pun tidak tahu apa yang saya inginkan. Mungkin kerana tidak betul-betul duduk dan berfikir dalam-dalam. Tetapi setelah saya menetapkan matlamat, baru lah saya tahu apa yang diingini di dalam kehidupan, baik di dunia mahupun di akhirat, alhamdulillah.

Saya berhenti di sini terlebih dahulu. Masih ada 9 ciri lagi yang akan saya ulaskan di entri yang seterusnya. In sya Allah.

No comments:

Post a Comment