Sunday, 25 May 2014

Hilangkan Stress

Teks: wan rohaniah wan abdullah


Sedang berdebar menyaksikan piala Thomas sekarang ni. Malaysia sudah menang 1-0 hasil penangan Datuk Lee Chong Wei. Tahniah!  Dah lama tidak menonton pertandingan badminton. Akhir sekali tengok masa Hj Misbun yang lawan. Semoga kali ini kemenangan berpihak pada Malaysia. 

Beberapa hari lepas, saya dengan beberapa rakan bersembang di laman whatsapp. Bercerita mengenai stress. Memang stress ni semua orang pasti ada. Tidak banyak, sedikit. Ada orang yang sedar dia sedang stress, ada pula yang tidak sedar. Tak kurang juga yang menidakkan. "Tak, saya tak stress. Saya OK aje". Tiba-tiba dapat tau tekanan darah naik, kepala pening dan migrain menyerang, susah nak tidur dan macam-macam lagi. 

Banyak cara yang boleh dilakukan untuk menghilangkan stress. Lain orang lain caranya. Kali ini saya ingin berkongsi satu senaman yang boleh dilakukan untuk menghilangkan stress. Caranya:

Letak jari telunjuk atas dahi, 2 inci dari kening. Buat untuk kedua-dua belah. Kemudian, kedua-dua ibu jari picit di tepi kepala dan tarik nafas panjang-panjang. Ini akan menyebabkan darah mengalir ke atas kepala dan rasa stress yang ada akan dapat dikurangkan. Ini adalah satu teknik yang terdapat di dalam ilmu Neuro Linguistic Programming atau NLP. Cubalah. 

Di lain masa akan saya kongsikan lagi cara-cara untuk hilangkan stress. Sekarang ni ingin menumpukan perhatian kepada piala Thomas. Go Malaysia!!







No comments:

Post a Comment