Wednesday, 21 May 2014

Hadirkan diri anda

Teks: wanrohaniah wanabdullah
Imej: Carian google


Nak hadir ke mana? Haha..

Sebenarnya makna hadir di sini adalah "Adakah kita betul-betul berada di tempat yang kita ada itu secara jasad dan minda, dan bukannya sekadar jasad".

Pernah tak kita berada di suatu tempat contohnya di dalam kelas, tetapi minda kita melayang entah ke mana-mana? Mesti pernah kan? Kalau dalam solat, perkataan yang kita guna adalah "khusyuk". Khusyuk mendengar ceramah, khusyuk membaca, khusyuk membuat setiap pekerjaan yang sedang kita lakukan.


                            


Berapa peratuskah tahap kekhusyukan kita? Pengalaman saya sendiri, memang susah untuk khusyuk. Banyak sangat perkara yang datang dalam minda. Bila nak mula melakukan sesuatu kerja, mulalah minda memainkan pelbagai wayanglah, perkataanlah dan macam-macam lagi. Lebih-lebih lagi kalau terpaksa melakukan aktiviti yang tidak digemari. Akibatnya, kerja menjadi lambat untuk siap, anak bercakap tapi tidak mendengar sepenuhnya dan macam-macam lagilah.

Boleh kah kita hentikan aktiviti minda yang terlalu aktif ini? Kenapa tidak, semestinya boleh. Saya juga sudah mencubanya. Jika di dalam solat, saranan untuk khusyuk adalah dengan memahami maksud setiap bacaan dalam solat dan menghayati setiap gerakan yang kita lakukan. Maka, untuk pekerjaan lain, perkara pertama yang harus dilakukan adalah menyedari akan setiap tarikan dan hembusan nafas yang kita lakukan. Jika kita merasakan fikiran mula ingin melayang ke tempat lain, cepat-cepat perhatikan pernafasan kita. "Breath in...breath out". Secara automatik, fikiran kita akan kembali kepada aktiviti yang sedang kita lakukan. Dan kekalkan dengan menumpukan sepenuhnya apa yang perlu dibuat.

Tak elok kah kalau kita ada fikiran atau percakapan dalam minda kita ni? Bukankah ada pendapat mengatakan "Begin with the end in mind"? Bukan tak elok, ada masanya memang kita memerlukannya. Kalau setakat tengah menyapu sampah, tak apa kalau fikiran pun melayang-layang. Sampah tetap akan tersapu. Tetapi, jika kita ingin pastikan kita mempunyai masa yang berkualiti dengan anak-anak, melaksanakan pekerjaan dengan cepat dan berkualiti, dan yang pentingnya solat yang berkualiti, apa salahnya kita tutup sekejap wayang atau radio di dalam minda kita ini dan tumpukan pada apa yang sedang kita lakukan. Barulah orang tidak akan kata kita ni "Ada di sini tapi sebenarnya tiada". Setelah selesai semua perkara penting yang perlu kita lakukan, boleh lah disambung segala pertunjukan di dalam minda tu. 

Jom cuba pastikan yang kita betul-betul menghadirkan diri.

No comments:

Post a Comment