Friday, 23 May 2014

Apa tindakan seterusnya.

Teks:  wanrohaniah wanabdullah

Masih lagi dalam proses mengemaskini blog ini. Kalau selama ini blog yang saya dah ada tu saya hanya letak benda-benda asas sahaja seperti pautan ke blog kawan-kawan, jumlah pengunjung dan iklan Nuffnang. Apabila memasuki kelas Akademi Bekerja di Rumah ni, banyak juga perkara baru yang saya belajar seperti membina fan page dan meletakkan pautan fan page ke blog. Begitu juga dengan membuat borang tempahan dan bagaimana meletakkannya di dalam blog. Dan saya pasti akan banyak lagi yang akan saya pelajari sedikit demi sedikit.

Saya juga sudah khatam buku Asas Penulisan Blog yang diperolehi dan sedang memulakan pembacaan buku "Super Wahm Super Mom".  Tidak sabar pula untuk khatamkan buku ni. Sebenarnya untuk membaca sesuatu ebook, bagi saya adalah agak mencabar. Ini adalah kerana:
  • Komputer saya sering digunakan oleh anak-anak yang kata mereka akan rasa "boring" kalau tak main game.
  • Tugasan sebagai seorang suri rumah seperti memasak, mengemas rumah, menghantar dan mengambil anak-anak dari sekolah.
  • Saya juga membantu suami di dalam bisnes beliau di mana kebanyakan kertas kerja akan saya tolong siapkan. Semalam pun baru siap satu slide untuk suami gunakan di dalam training ISO 9001:2008. Salah satu kelayakan suami saya adalah sebagai seorang konsultan untuk ISO. Kadang-kadang saya juga membantu beliau untuk menyiapkan agenda atau silibus untuk latihan ISO yang akan beliau kendalikan. Sekarang saya juga dalam proses menyiapkan satu lagi slide untuk dipersembahkan kepada Polis DiRaja Malaysia (PDRM).
  • Melayan anak bongsu yang masih lagi menyusu badan. Ada masanya dia pasti akan datang kacau untuk minum susu hehe.
Semasa saya mula-mula berhenti kerja dahulu, saya masih lagi mempunyai pembantu rumah. Jadi kebanyakan kerja rumah telah pun disiapkan oleh pembantu rumah saya. Saya lebih mudah menumpukan perhatian kepada perkara lain seperti bisnes MLM saya. Tetapi apabila pembantu rumah saya terpaksa balik kampung untuk menjaga ibunya yang sedang sakit, saya dan suami membuat keputusan untuk terus memberhentikan pembantu. Dari saat itu, saya memang terpaksa belajar untuk membahagikan masa. Sehingga kini pun, saya masih lagi mencuba pelbagai cara untuk memastikan segalanya dapat dilakukan dengan sempurna (atau hampir sempurna hehe). Seandainya saya menemui formula yang dirasakan berkesan, akan saya kongsikan di blog ini, in sya Allah. 

Sekarang terpaksa menghentikan penulisan ini untuk melaksanakan urusan yang dinyatakan tadi iaitu menghantar dan mengambil anak dari sekolah. Sehingga ketemu lagi. Wassalam.



No comments:

Post a Comment