Friday, 30 May 2014

8 cara mengekalkan kulit sihat, cantik dan berseri

Teks: wanrohaniah wanabdullah
Gambar: carian google



Cantik. Satu perkara yang subjektif. Bergantung kepada yang melihat. Apa definisi cantik bagi anda? Apa yang saya ingin kongsikan hari ini adalah bukan bagaimana ingin menjadi cantik laksana bidadari. Kalau muka kita dah memang macam tu, tidak boleh diubah menjadi orang lain. Bagi diri saya pula, setiap orang itu mempunyai kecantikannya yang tersendiri. Bak kata satu pepatah Inggeris "There's no ugly women, only lazy ones". 

Perkongsian yang ingin saya coretkan di sini adalah bagaimana mengekalkan kulit yang sihat, cantik dan berseri. Jom.

1)  Elakkan dari memakai mekap yang berlebihan. Ala kadar sahaja mencukupi. Kita bukan pelakon opera. Jika ingin bermekap cukup untuk menutup pucat di muka. Sentiasa pastikan sebelum tidur muka kita bersih dari mekap. 

2) Sentiasalah menggunakan "sunscreen" untuk melindungi kulit dari sinar UV. Jangan sangka cuaca mendung tiada sinar UV. Seeloknya gunalah krim muka yang mengandungi SPF. Masa yang sesuai untuk memakai krim adalah selepas kita mandi kerana ia akan mengekalkan kelembapan kulit kita. Begitu juga dengan lip balm.

3)  Basuh muka dengan air suam dan pencuci wajah yang lembut sekurang-kurangnya sekali sehari. Jangan terlebih gosok atau sental muka ketika mencuci terutama sekali jika menggunakan "scrub". Ini akan menyebabkan kulit muka mengeluarkan minyak. Urut perlahan-lahan sahaja sudah mencukupi.

4) Minum air sekurang-kurangnya 8 gelas sehari. Jangan kurang, lebih tak apa. Selain elok untuk kelembapan kulit, ia juga boleh membantu menyahkan toksin dalam badan.

5) Dapatkan tidur yang secukupnya. Ini bergantung kepada fisiologi badan masing-masing. Tidak ada petua untuk tidur yang cukup sebab ada orang tidurnya lama tetapi tetap tidak segar apabila bangun. Ada pula yang tidur sedikit sahaja tetapi tetap bertenaga di siang harinya. Semua ini bergantung kepada kualiti tidur dan bukannya kuantiti. Mungkin saya akan kupas lagi mengenai tidur di entri-entri yang akan datang.

6) Pemakanan yang sihat dan seimbang adalah penting. Buah-buahan dan sayur-sayuran segar membantu menyerikan lagi kulit. 

7)  Senaman juga perlu. Tidak perlu ke gymnasium. Cukup untuk melancarkan perjalanan darah seperti berjalan, naik turun tangga dan seumpamanya.

8) Yang ini boleh dicuba. Campurkan 1/4 susu  dan 2 sudu makan gula. Sapukan pada muka dan leher dan biarkan selama 15 minit, kemudian basuh. 
Atau
Campurkan satu sudu makan oatmeal bersama dengan sedikit gula dan serbuk kunyit (jangan terlebih kunyit). Urut pada muka, biarkan 2,3 minit kemudian basuh. 

Kesemua tips ini adalah yang mudah dilakukan dan tidak memerlukan kita ke salun. Sesuai untuk mereka yang sibuk juga. Selamat mencuba!



















No comments:

Post a Comment